Belgische bedrijven krijgen AI-projecten moeilijker in productie dan Nederlandse

ai jobs werknemers

Belgische bedrijven hanteren vaak een duidelijke AI-strategie hebben, maar hebben moeite om die op grote schaal door te voeren. Dat blijkt uit onderzoek van Insight.

52 procent van de Belgische bedrijven heeft een formele AI-strategie met pilootprojecten. Dat aandeel ligt hoger dan in Nederland (45 procent). Toch zet slechts zes procent van de Belgische bedrijven AI grootschalig in productie in. In Nederland ligt dat aandeel dubbel zo hoog (twaalf procent).

Dat blijkt uit een onderzoek van Insight, dat 133 organisaties in België en Nederland ondervroeg. Het valt op dat het grotere enthousiasme in België niet tot succesvolle projecten in productie leidt.

Te weinig kennis

Volgens het onderzoek is een gebrek aan gekwalificeerd personeel de voornaamste hindernis. Meer dan een derde (36 procent) van de Belgische bedrijven ziet dit als grootste obstakel om AI verder op te schalen. Integratieproblemen met bestaande systemen (28 procent) en onduidelijke AI-governance (tien procent) remmen de groei verder af.

lees ook

Slechts 5% van Belgische bedrijven heeft AI geïntegreerd in processen

Op technologisch vlak valt op dat 30 procent van de Belgische organisaties AI on-premises host, iets meer dan in Nederland (27 procent). Slechts 30 procent kiest in België voor de cloud, terwijl dat in Nederland 37 procent is.

Vooral bedrijven in de Belgische financiële sector wijken af van de norm: daar kiest 35 procent voor cloudoplossingen. Ook edge-AI wint terrein. Bijna de helft (48 procent) van de Belgische respondenten vindt deze technologie belangrijk. Binnen de IT-sector loopt dat op tot 54 procent.

Voorzichtigheid

Bedrijven zijn verder voorzichtig met volledig autonome AI-systemen. Ongeveer een kwart van de Belgische respondenten voelt zich ongemakkelijk als AI beslissingen neemt zonder menselijk toezicht. Nederlandsers zijn minder terughoudend. Slechts veertien procent van de bedrijven geeft daar aan een gelijkaardig ongemak te voelen.

Naast technische en organisatorische drempels speelt vertrouwen een rol. Bij 71 procent van de Belgische bedrijven versterkt certificering het vertrouwen in AI-systemen. Toch zegt negen procent dat certificering geen verschil maakt. Nederlandse bedrijven blijken net iets positiever over het effect van certificering.

Insight stelt op basis van het onderzoek dat Belgische bedrijven een duidelijke koers voor AI hebben, maar dat de praktische uitrol achterblijft. Zonder oplossing voor het skills-tekort en betere integratie dreigen bedrijven volgens de onderzoekers achterop te raken.