1 op 2 Belgen met gezondheidsdata wil die delen met de huisarts

fitbit sense

We gebruiken steeds meer onze smartphone om onze gezondheid te monitoren. Amper 1 op 3 doet dat vandaag nog niet. Van diegene die data vergaren, wil de helft die ook delen met de huisarts.

Ieder jaar peilt Deloitte in zijn Digital Consumer Trends Report naar de technologiegewoonten van consumenten over heel Europa en meer specifiek België. De criteria die belangrijk zijn binnen de aankoop van een smartphone komen ook aan bod, net als de gretigheid wat betreft het delen van digitale gegevens met de huisarts.

Data met de huisarts delen

De laatste jaren is het gebruik van wearables zoals smartwatches en fitness trackers sterk toegenomen. Door de groeiende markt, gebruiken we steeds meer onze smartphone om onze gezondheid te monitoren. Zo telt bijna de helft van de volwassenen met een smartphone dagelijks zijn stappen.

Iets meer dan een kwart monitort zijn hartslag en 21 procent houdt gegevens bij over zijn slaappatroon. Slechts 34 procent houdt helemaal geen gezondheidsgegevens bij.

Er is hierbij een duidelijk verschil tussen mannen en vrouwen. Zo meten mannen (29%) vaker hun hartslag dan vrouwen (23%). Vrouwen (51%) meten dan weer vaker het aantal stappen dan mannen (44%). Het zijn over het algemeen vooral jongeren (18j-24j) die hun gezondheid het meest in de gaten houden via hun smartphone.

“Wat opvalt is dat meer dan de helft van de ondervraagden die gezondheidsgegevens monitoren met hun smartphone (54%), die gegevens ook graag willen delen met hun huisarts. Hoewel we dus terughoudend zijn om digitale identificatieoplossingen toe te laten, zien we minder graten in het delen van persoonlijke gezondheidsgegevens met een arts”, aldus Vincent Fosty.

Batterijduur is belangrijkste criterium voor smartphone

Consumenten vinden de batterijduur (39%) het belangrijkste bij de aankoop van een nieuwe smartphone, gevold door gebruiksgemak (34%) en de opslagcapaciteit (27%). De duurzaamheid en de ecologische impact van het toestel zijn voor consumenten het minst belangrijk. Het toont aan dat de steeds belangrijkere rol van de smartphone in ons leven ook een impact heeft op de eisen die we eraan stellen.

“Het feit dat de batterijduur het belangrijkste criterium is voor consumenten, is het gevolg van de steeds prominenter wordende rol van de smartphone in ons dagelijks leven. Omdat we het toestel voor steeds meer belangrijke zaken gebruiken, is het voor consumenten ook cruciaal dat ze er doorheen de dag op kunnen blijven rekenen zonder zich zorgen te hoeven maken dat hun smartphone uitvalt door een lege batterij”, concludeert Vincent Fostyn, verantwoordelijke telecommunicatie, media en entertainment bij Deloitte.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.