Snowflake introduceert een versie van zijn datacloud op maat van de telecomsector. De oplossing neemt de vorm aan van het basisaanbod van de dataspecialist maar dan toegespitst op de uitdagingen van de specifieke vertical.
In aanloop naar het Mobile World Congress in Barcelona volgende week kondigt Snowflake de lancering aan van zijn Telecom Data Cloud. De lancering past binnen de strategie van Snowflake, dat zijn datacloud-oplossing het afgelopen jaar in verschillende smaakjes heeft gelanceerd gericht op specifieke verticale markten.
Datacloud
Snowflake is een specialist in wat het zelf datacloud noemt. De cloudgebaseerde oplossing van het bedrijf omvat data lake- en datawarehouse-functionaliteit zodat organisaties data over silo’s heen kunnen samenbrengen, maar Snowflake gaat verder dan dat. De Data Cloud laat bedrijven immers toe om hun data of delen daarvan eenvoudig en veilig te delen met derden, of omgekeerd datasets van derde partijen te integreren met hun eigen gegevens. De correlatie van data over het weer met verkoopgegevens van korte broeken binnen de retail bieden een tastbaar voorbeeld.
lees ook
Applicaties, ijsbergen en een beetje crack: hoe Snowflake het datalandschap door elkaar wil schudden
Het Snowflake-platform is in theorie sector-agnostisch. In de praktijk kampt iedere verticale markt met eigen uitdagingen en zijn andere externe datasets relevant. Daar wil Snowflake op inspelen met versies van zijn datacloud gebouwd voor dergelijke verticals. Voor de lancering van de Telecom Data Cloud waren onder andere de financiële sector, de gezondheidszorg en de retail al aan de beurt.
Mogelijkheden op maat van de telecomsector
De Telecom Data Cloud helpt deze keer telecomspelers om data uit hun silo’s te halen, te consolideren en verder te denken dan hun eigen ecosysteem. Via partners biedt Snowflake de telecomsector toegang tot soms bijna realtime data die algoritmes slimmer kan maken, wat op zijn beurt kan zorgen voor betere ervaringen voor klanten of een hogere operationele efficiëntie. Snelle training van AI-algoritmes behoort eveneens tot de mogelijkheden.
In het kader van de sectorgerichte cloud voorziet Snowflake sectorspecifieke datasets voor klanten. Verschillende bedrijven bieden al data en toepassingen aan in het kader van de Telecom Data Cloud. Het gaat onder andere om Amdocs, Flywheel, OneWeb, AWS, Cognizant en Thoughtspot.
Net als bij andere sectoren laat Snowflake ook telecomklanten toe om data via de Snowflake Marketplace aan te bieden. Dat maakt nieuwe toepassingen mogelijk en zorgt voor nieuwe stromen van inkomsten.