Snowflake introduceert Native Apps: applicaties bij de data, te koop via vernieuwde marktplaats

Snowflake introduceert Native Applications. Dat zijn applicaties die bij de data draaien binnen de Snowflake-omgeving en verkocht kunnen worden via de nieuwe Snowflake Marketplace.

Snowflake introduceert tijdens zijn Summit 2022 in Las Vegas Native Applications. Die vertegenwoordigen een belangrijke verschuiving in de ambities van de dataspecialist. “In 2014 wilden we zorgen voor disruptie binnen analytics”, zegt Christioan Kleinerman, SVP Product bij Snowflake. “In 2018 gingen we voor disruptie in de manier waarop organisaties data delen. Nu zetten we in op applicatieontwikkeling.”

Data-applicaties

Daar moeten de Native Applications voor zorgen. Dat zijn apps die via Snowflake-primitieven draaien binnen de Snowflake-omgeving van de gebruiker. In essentie zijn de applicaties een manier om Snowflake-objecten te bundelen en uit te rollen binnen het dataplatform zelf. De apps werken tevens samen met Streamlit, dat Snowflake recent kocht.

“Het is zo niet meer nodig om data naar applicaties te brengen”, zegt Chris Child. “We brengen de applicaties naar de data. Het is logisch om apps te bouwen en uit te rollen binnen het dataplatform zelf.” De Native Apps draaien overal waar Snowflake draait. Dat betekent dat ze toegang hebben tot dezelfde schaalbaarheid en dezelfde disaster recovery-mogelijkheden.

Nieuwe marktplaats

De apps zelf worden gekoppeld aan de Data Market Place, die daarom van naam veranderd naar Snowflake Marketplace. Daar kunnen organisaties hun applicaties aanbieden aan derden. Potentiële klanten hebben per definitie al data in Snowflake, dus de applicaties consumeren gaat in theorie heel vlot. “Denk aan de iOS-appstore”, zegt Child, “maar dan voor enterprise-data applicaties.” Wat ze kopen is in feite een template voor een case die ze intern herkennen, waardoor ze de app niet meer hoeven te bouwen. Ze kunnen er dan hun eigen data aan koppelen.

lees ook

Hoe Snowflake je data veilig toegankelijk wil maken

De applicaties zelf hebben toegang tot de noodzakelijke data, maar de eventuele klanten of externe partijen zelf niet. Toegang verloopt altijd veilig via de app. “Ontwikkelaars krijgen nooit directe toegang”, benadrukt Child, “Enkel de app.” Dat laat toe om inzichten met partners te delen aan de hand van gevoelige data, zonder volledige toegang tot die data te bieden. De apps kunnen zoals gezegd ook gewoon als een template op de eigen data draaien.

Centjes verdienen

Dat leidt naadloos naar een tweede belangrijke aankondiging op de Snowflake Summit 2022. De monetizering van de marktplaats. Voortaan kunnen bouwers van toepassingen prijzen doorrekenen aan gebruikers. Ook dat gebeurt via een gebruiksgebaseerd model. “Je kan onmiddellijk duizenden organisaties bereiken”, zegt Benoit Dageville, mede-oprichter van Snowflake.

Wie een applicatie publiceert in de marktplaats, krijgt met andere woorden een cheque op het einde van de maand van Snowflake wanneer die applicatie gebruikt werd door andere organisaties.

De aankondiging past bij het DNA van Snowflake. Tijdens de eerste keynote van de conferentie hekelt Chris Degnan, Chief Revenu Officer nog maar eens dat het bedrijf soms als een datawarehouse wordt omschreven. “We willen data monetizeren en toegankelijk maken voor iedereen”

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home