ThoughtSpot richt vizier op België en kmo: met welke troeven wil de BI-oplossing bekoren?

De Google van Business Intelligence

ThoughtSpot Beyond 2022

ThoughtSpot wil groeien: in Europa en zeker ook in België. Daarvoor is een nieuw licentiemodel belangrijker dan nieuwe functionaliteit, al valt een groeiende liefde voor ontwikkelaars en andere technische profielen niet te ontkennen. Hoe onderscheidt de oplossing zich van onder andere Tableau en Looker?

Geen Belgische referentieklanten op de Beyond 2022-conferentie van ThoughtSpot in Las Vegas. Dat zal volgend jaar wel anders zijn, voorspelt Edgar De Groot, Senior Sales Engineer bij het bedrijf. Hij geeft toe dat de focus op België vooralsnog beperkt was. “Als je als organisatie naar de EU gaat, kan je niet meteen alle landen tegelijk bedienen”, verklaart hij.

Nieuwe prijsformule

De tijd voor een focus op België is nu aangebroken. Dat kan dankzij een nieuwe prijsstrategie, waarbij ThoughtSpot een instap-licentie van 95 dollar per maand biedt die zo kleinere teams en kmo’s kan bekoren. “Het nieuwe prijsmodel is erg belangrijk”, bevestigt Sean Zinsmeister, SVP Product Marketing. “Het toont waar we naartoe willen als bedrijf. Initieel richtten we ons vooral op de Global 2000, maar we zien steeds meer marktpenetratie bij kmo’s en digital natives. Niet iedere organisatie wil meteen in een enterprise-overeenkomst springen.”

We bieden een eenvoudig zoekvak, zoals Google.

Sudheesh Nair, CEO ThoughtSpot

De transformatie van ThoughtSpot naar cloudbedrijf maakte het nieuwe prijsmodel met een instapformule gekoppeld aan een eenvoudige kredietkaart mogelijk. Voortaan kan iedereen dus aan de slag met het BI-bedrijf, maar waarom zou je dat precies willen?

Google voor data

“ThoughtSpot is veruit de eenvoudigste BI-oplossing in de markt”, zegt CMO Scott Holden. CEO Sudheesh Nair verwijst dan weer naar het paradepaardje van ThoughtSpot: de zoekfunctie. “We bieden een eenvoudig zoekvak, zoals Google. Daarmee kan je heel snel door een heel grote hoeveelheid data zoeken.”

Naar analogie met Google geeft de software van ThoughtSpot vrijwel in realtime resultaten op vragen van gebruikers. Dat kunnen business users zijn, aangezien het zoekvak toelaat om die vragen in een natuurlijke taal te stellen zonder enige SQL-kennis. “Simpliciteit is de ultieme sofisticatie”, glundert Nair. “Het is erg moeilijk om dingen gemakkelijk te maken. Hoewel ook andere BI-oplossingen een zoekfunctie hebben, is de CEO ervan overtuigd dat enkel ThoughtSpot de snelheid en eenvoud van een Google-achtige zoekmachine biedt.

ThoughtSpot CEO Sudheesh Nair
CEO en mede-oprichter Sudheesh Nair benadrukt hoe moeilijk het is om een eenvoudige oplossing te maken.

“Verder voorziet ThoughtSpot oneindige granulariteit”, vervolledigt Zinsmeister. “Je kan in realtime en oneindig doorzoeken, in tegenstelling tot bij bijvoorbeeld Tableau.” Hij bedoelt dat wanneer je bijvoorbeeld de kwartaalresultaten per regio voor je hebt in een grafiek, je op een individuele regio meteen per winkel of per product naar de omzet kan kijken wanneer die data bestaat. ThoughtSpot is trots op die functionaliteit, die we tijdens demo’s in actie zien.

Geen licentiekost per gebruiker

Met de focus op eenvoud en realtime zoeken wil ThoughtSpot analytics naar de zakelijke gebruiker brengen. Data-experts moeten hun tijd en talent niet verspillen aan het maken van dashboards voor de business, klinkt het. Daartoe heeft het bedrijf nog een andere troef in handen: de licentiekost is in geen enkele formule afhankelijk van het aantal gebruikers.

In enterprise-abonnementen kijkt ThoughtSpot wel naar het aantal query’s om een kost op basis van gebruik te berekenen, maar een organisatie kan al zijn werknemers toegang geven tot analytics via ThoughtSpot zonder meerkost. Bij de concurrentie zou je al die gebruikers van individuele licenties moeten voorzien, los van de vraag of ze de capaciteit hebben om met de tools te werken.

(Niet) goedkoper

Is ThoughtSpot daarmee ook goedkoper. Ja en nee. “ThoughtSpot is duurder dan je traditionele BI-oplossing, zegt Leon Tang, VP Analytics bij het Luxemburgse Factory14. Zijn bedrijf koopt e-commerce-merken en optimaliseert hun verkoop, en vertrouwt daarvoor sterk op data. Zelf deed hij al ervaring op met de meeste mainstream-oplossingen. “Wanneer je alles in beschouwing neemt, kom je echter wel goedkoper uit.”

Wanneer je alles in beschouwing neemt, kom je echter wel goedkoper uit.

Leon Tang, VP Analytics Factory14

Tang verduidelijkt. “De maandelijkse kost voor ThoughtSpot is hoger dan die voor bijvoorbeeld Tableau of Looker, wanneer je die diensten op een traditionele manier gebruikt. ThoughtSpot factureert echter op basis van het datavolume en niet de gebruikers, zodat je veel meer mensen toegang kan geven. De totale prijs is bovendien meer dan de BI-tool alleen. Je moet ook kijken naar de kost om dashboards te bouwen, jobtevredenheid voor analisten en de meerwaarde die komt van businessgebruikers toegang te geven tot de data.”

Van C-level en stagiair tot ontwikkelaar

Factory14 telt zo’n 140 werknemers, waarvan er 90 toegang hebben tot ThoughtSpot. Het gaat daarbij om profielen over het hele bedrijf, van alle leeftijden, met en zonder technische achtergrond. “Tableau is zoveel complexer”, licht Tang nog toe. “Twee tot drie procent van de gebruikers wordt naar mijn ervaring zelfbedruipend met die oplossing. Met ThoughtSpot kan iedereen overweg, van C-level tot stagiair. We zien een ongelooflijke retentieratio.”

Hoewel de eenvoud en het licentiemodel belangrijke troeven zijn voor ThoughtSpot, valt tijdens Beyond 2022 op hoe het bedrijf zich ook overtuigend op technische profielen en ontwikkelaars richt. Dat is een vrij recente evolutie. “We willen ook op ontwikkelaars inzetten”, bevestigt Holden. “Zij krijgen tools om ThoughtSpot met code te gebruiken en de capaciteiten in te bouwen in hun eigen toepassingen. Daartoe introduceerde het bedrijf eerder al ThoughtSpot Anywhere, dat de nodige API’s biedt. “De adoptie van dat product overtreft onze hoge verwachtingen”, aldus de CMO.

Cloud en realtime

Zakelijke gebruikers van allerlei pluimage, technische profielen, enterprises en kmo’s: is ThoughtSpot dan dé BI-tool voor iedereen? Dat willen Holden en de Groot toch nuanceren. Om te beginnen is de BI-oplossing enkel geschikt voor organisaties die hun data op orde hebben in de cloud. ThoughtSpot maakt in dat opzicht deel uit van een bredere stack van oplossingen, waartoe ook partijen zoals hyperscalers, Snowflake en Databricks behoren.

lees ook

6 regels en valkuilen voor de manier waarop je met data omgaat

Vervolgens wil de Groot BI-oplossingen zoals Tableau, Microsoft BI en Looker, die hij als legacy bestempeld, ook niet afschrijven. “ThoughtSpot is ideaal voor organisaties die zelfbediening nodig hebben, waar gebruikers met een variëteit aan vragen opzoek gaan naar oplossingen in realtime. Heb je wekelijks dezelfde vraag, dan kan je even goed met een andere oplossing een dashboard bouwen.” Tang geeft nog mee dat oplossingen zoals Tableau op dit moment wel meer functionaliteit bieden voor technische data-analisten.

Antwoord voor de vraag

ThoughtSpot heeft in ieder geval een uniek verhaal waarmee het de Europese markt verder kan veroveren, gesterkt door de nieuwe licentiemodellen en een ecosysteem van partners. De ambitie voor de toekomst is groot, verklapt de CEO tot slot nog.

Nair: “Vandaag hebben we veel waardevolle partners, maar dat wil niet zeggen dat we morgen niet de concurrentie zullen aangaan. We willen als bedrijf onze focus behouden maar werken eraan om zelf met zoveel mogelijk databronnen te verbinden. We willen de ervaringslaag voor clouddata worden.”

Wat functionaliteit betreft wil Nair dat ThoughtSpot meer wordt dan een soort Google voor clouddata. “Idealiter geeft ThoughtSpot niet gewoon snel antwoord op vragen, maar kan de oplossing proactief de juiste inzichten tonen nog voor een gebruiker de vraag stelt.” ThoughtSpot wil op alle vlakken groeien. Wij zijn benieuwd welke Belgische ondernemingen volgend jaar klaar staan om hun verhaal te vertellen.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home