Oracle versnelt crashdump-analyse in Solaris

Oracle

Oracle voegt een belangrijke update toe aan het OS Solaris. Via de ACT-service worden crashdumps tijdelijk lokaal opgeslagen.

Oracle voegt met de ACT-service een belangrijke update toe aan het besturingssysteem Solaris. Wanneer het systeem een ‘panic’ ondervindt, dan maakt het automatisch een snapshot van het geheugen. Die snapshot wordt dan naar Oracle gestuurd en daar zit het probleem. Het verzenden kan best lang duren wanneer het om grote bestanden gaat. De ACT-service lost dat probleem op door het bestand lokaal op te slaan en een eerste analyse uit te voeren.

Sneller op de bal spelen

Sinds 2018 voerde Oracle geen grote veranderingen meer door aan het besturingssysteem Solaris. In maart liet Oracle zelfs een alternatief los voor Solaris. Op regelmatige basis lanceert het wel Support Repository Updates (SRU’s) die kleine bugs uit de wereld helpen. Afgelopen woensdag kondigde Oracle een toch wel significante update aan. In een blog geeft het team meer uitleg.

“Wanneer Solaris een panic ondervindt, dan maakt het systeem een snapshot van het geheugen. Onze server scant die crashdump om zeker te zijn dat er niets malafide in te vinden is”, schrijven Chris Beal, Hisao Tsujimura en Lijo George van Oracle in de blog. “Deze stap vindt plaats achter de schermen, voor de echte diagnose van het probleem.”

Alleen, het versturen van de crashdump vergt tijd. Volgens het Oracle-trio gaat het al snel om enkele terabytes aan gegevens en zelfs voor de snelste internetdiensten kan dit lang duren. “Het zou de snelste dienst, die in Monaco te vinden is, tot 18 uur duren om de dump te versturen.”

lees ook

Oracle opent in 2023 eerste onafhankelijke cloudregio’s in Europa

Enter ACT-service

Om het probleem van die verzendtijd aan te pakken, heeft Oracle de ACT-service toegevoegd. Die slaat het dumpbestand tijdelijk lokaal op, als er volgende plaats is op de server. ACT voert meteen een eerste analyse uit. “ACT-service automatiseert de initiële analyse en verkleint op die manier de tijd tussen de panic en de effectieve analyse. Het zal admins tijd besparen om het echte probleem aan te pakken”, besluit Oracle.

ACT-service is beschikbaar voor alle gebruikers via de SRU-48, gelanceerd in juli. Ook in toekomstige SRU’s zal het mogelijk zijn om de service te installeren. Oracle heeft aangekondigd om Solaris te ondersteunen tot 2034. Admins kunnen dus nog 12 jaar gebruik maken van de ACT-service.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home