Kwartaalcijfers van Proximus zitten in lijn met de jaarambitie door evolutie fiberuitrol

Proximus

De gepubliceerde kwartaalcijfers van Proximus schuiven twee markten naar voren waarop het bedrijf sterk staat: de mobiele markt en de glasvezelmarkt. Door de gunstige omzetcijfers is er de verwachting dat het bedrijf zijn jaarverwachting zal behalen.

Proximus heeft de omzetcijfers van het derde kwartaal gepubliceerd. Guillaume Boutin, CEO van de Proximus Groep, vertelt dat de cijfers zijn zoals verwacht: “Met de resultaten van het derde kwartaal zijn we goed op weg om onze jaarambitie waar te maken.”

Fibernetwerk

Eén van de troeven die het bedrijf uit kan spelen is het fibernetwerk. Op die markt maakte het bedrijf een sterk commercieel kwartaal mee, met 65.000 bijkomende klanten.

In totaal heeft Proximus momenteel 686.000 woningen en bedrijven aangesloten op het glasvezelnetwerk. Het bedrijf deelt mee dat daardoor de drempel van 10% aangesloten woningen is overschreden, momenteel maakt namelijk 11% van het totale aantal woningen en bedrijven gebruik van het fibernetwerk.

“Rekening houdend met de gunstige evolutie van onze fiberuitrol bevestigen we onze verwachting dat we 2021 zullen afsluiten met een capex van bijna 1,2 miljard euro”, zegt Boutin.

Joint ventures

“Nu de twee joint ventures Fiberklaar en Unifiber in 6 steden met de bouwwerken van start zijn gegaan, zitten we goed op schema om tegen 2028 minstens 70% van de Belgische woningen en bedrijven van fiber te voorzien.”

Voor Unifiber ging Proximus een samenwerking aan met Eurofiber. Het project richt zich op de uitrol van het glasvezelnetwerk in Wallonië. De ambitie bestaat om eveneens tegen 2028 zeker een half miljoen woningen en bedrijven aangesloten te hebben op het nieuwe netwerk.

Fiberklaar focust zich dan weer op de andere kant van de taalgrens. Om dat project tot een succes te maken ging Proximus een samenwerking aan met EQT Infrastructure.

Op Vlaamse grond kan Proximus het nog lastig krijgen om de ambities waar te maken. Fiberklaar wil tegen 2028 namelijk anderhalf miljoen Vlaamse woningen van glasvezel voorzien. De aangekondigde samenwerking tussen Fluvius en Telenet kan op dat vlak alleen wel eens roet in het eten gooien.

Mobiele markt

De tweede markt waarop Proximus goed presteerde tijdens Q3 is de mobiele markt. Daar was het bedrijf in staat om 58.000 extra kaarten uit te delen. “Ondanks intense concurrentie steeg onze omzet uit mobiele B2B-diensten met 2,9% dankzij een groeiend volume en een beheerste daling van de ARPU.”

Het bedrijf deelt wel mee dat binnen de bedrijfsmarkt de omzet uit ICT-hardware en interconnectie een kleine, ongunstige invloed ondervonden van het wereldwijde chiptekort. De omzet uit vaste en mobiele diensten daalde verder licht (-0,6%).

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home