Onderzoek HPE: organisaties worstelen met gebrek aan datamaturiteit

datamaturiteit hpe

Slechts drie procent van de bedrijven heeft al het hoogste niveau van datamaturiteit bereikt, blijkt uit een globale survey van HPE. Datamaturiteit is de sleutel tot succes.

Bedrijven die data in het hart van hun strategie plaatsen, zijn het meest succesvol. Het klinkt ondertussen al als een eindeloos herkauwd cliché, maar de theorie naar de praktijk omzetten blijkt voor veel bedrijven lang niet zo evident. Een onderzoek van YouGov, in opdracht van HPE, brengt een grote kloof in datamaturiteit tussen organisaties aan het licht.

Voor de studie werden 8600 beslissingsnemers uit verschillende private en publieke sectoren en 19 landen bevraagd over de datastrategie van hun organisatie. Op basis daarvan kreeg de organisatie een score van één tot vijf op hun datamaturiteit. De gemiddelde score van alle deelnemers kwam uiteindelijk uit op 2,6.

Van anarchie naar economie

Om de resultaten van het onderzoek te kunnen kaderen, is het belangrijk om te weten wat de term ‘datamaturiteit’ precies inhoudt. Dit concept, uitgewerkt door HPE, drukt het vermogen van een organisatie uit om op strategisch, organisatorisch en technologisch niveau waarde uit de bedrijfsdata te halen.

De laagste score op de schaal (1) omschrijft HPE als ‘data-anarchie’. In deze structuur zit data verspreid over losstaande silo’s en is er van systematische data-analyse geen sprake. Uit de resultaten blijkt dat veertien procent van de organisaties nog in zijn datakindertijd zit.

HPE spreekt van datamaturiteit wanneer je ‘data-economie’ bereikt hebt (score 5). Om dit niveau te kunnen bereiken, moet er een uniforme toegang tot interne en externe databronnen zijn, en maakt de organisatie gebruik van advanced analytics en artificiële intelligentie om op basis van data strategische beslissingen te nemen. Bij slechts drie procent is dit al het geval.

Strategische, organisatorische en technologische kloof

De gemiddelde organisatie kan je dus als een ‘datapuber’ omschrijven. Er is wel sprake van enige datarapportering, maar nog geen diepgaande analyse. Een gebrek aan datamaturiteit kan impact hebben op de omzet, innovatie, klantervaring, duurzaamheid en interne efficiëntie.

Het onderzoek gaat ook dieper in op de achterliggende oorzaken van de lage datamaturiteit. Zo zegt amper dertien procent van de deelnemers dat de datastrategie een onderdeel is van de overkoepelende bedrijfsstrategie. 28 procent zegt een focus te hebben op het leveren van datagedreven producten of diensten.

Bij zeventig procent van de organisaties is er geen budget voorzien voor data-initiatieven of wordt er in het beste geval een (klein) stukje uit het IT-budget voor opzij gezet. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat voor ook bijna de helft artificiële intelligentie en machine learning nog een onbekende wereld is.

Datamaturiteit is een stap-voor-stap-proces. Je moet op basis van je data een roadmap opstellen van waar je nu staat, en waar je naartoe wil groeien.

Bernd Bachmann, Advisor Big Data & AI

Meer controle over data

Om een hoger niveau van datamaturiteit te bereiken, willen organisaties opnieuw meer controle over hun data verkrijgen. Dat zegt 62 procent. Er wordt hiervoor met beschuldigende vinger gewezen naar cloudvendoren, die volgens 52 procent van de respondenten een ‘datamonopolie’ hebben opgebouwd. Hoge cloudkosten, bezorgdheden over security en meer nood aan flexibiliteit zijn andere drijfveren om de cloudstrategie te herbekijken.

lees ook

HPE GreenLake helpt bedrijven kosten van publieke cloud te drukken

Maar ook nu is de discrepantie tussen zeggen en doen weer zichtbaar. Ondanks dat bedrijven hun data in handen willen nemen, zit bij 34 procent van de organisaties de data geïsoleerd in applicaties. Slechts 19 procent heeft een centrale datahub voor interne databronnen, 8 procent integreert daarin ook externe bronnen. Er is met andere woorden nog veel werk aan de winkel.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home