SAP blijft worstelen met de transitie van klanten van zijn legacy-platform naar S/4HANA, dat toch al in 2015 lanceerde. Dat stelt Gartner vast.
Het lukt SAP maar niet om bedrijven warm te maken voor een migratie naar SAP S/4HANA. Dat stellen de analisten van Gartner vast. Hoewel S/4HANA al sinds 2015 op de markt is, heeft amper één derde van de legacy-klanten er een licentie voor. De rest verkiest om vast te houden aan het SAP ERP Central Component (ECC): de legacy on-premises-versie die nochtans in 2027 tegen het einde van de ondersteuning aanloopt.
Deadline voor migratie
SAP wil het gros van zijn klanten tegen die deadline laten migreren. Dat heeft wat voeten in de aarde: een migratie naar S/4HANA van een bestaand ECC-systeem neemt al snel verschillende maanden in beslag. ERP-systemen zijn bovendien kritisch voor organisaties, die daarom liever vasthouden aan wat werkt.
Toch zijn er heel wat voordelen voor wie de stap zet. S/4HANA is een veel moderner platform gebouwd met een servicemodel in de cloud in het achterhoofd. Het nieuwe ERP-systeem is overzichtelijker maar vooral eenvoudiger in onderhoud, omdat klanten het grotendeels als een clouddienst consumeren. Dat impliceert dat het aan bedrijven is om hun interne werking zo goed mogelijk af te stemmen op de ingebakken mogelijkheden van SAP S/4HANA. Enkel met beperkte aanpassingen haal je immers het meeste uit de oplossing. Ook dat schrikt potentiële kanten af.
Veel nieuwe klanten
Toch gaat het niet slecht met SAP S/4HANA. Cloudomzet op basis van het aanbod is jaar op jaar 81 procent gegroeid en 60 procent van de deals rond S/4HANA betreft nieuwe kanten. Dat impliceert natuurlijk ook dat amper 40 procent bestaande klanten omvat die willen migreren. In het laatste fiscale kwartaal tekende SAP zo’n 20.000 nieuwe klanten in en gingen er bijna 800 installaties live.
lees ook
SAP bundelt nieuw ontwikkelaarsplatform met S/4HANA
Op het einde van de rit zaait SAP wat het jarenlang geoogst heeft. SAP S/4HANA is een grote stap vooruit die bedrijven kan bevrijden van de vaak erg complexe en ongebruiksvriendelijke Business Suite/ECC-installaties. Die zijn vaak op maat gemaakt en in de loop der jaren gegroeid tot een koterijsysteem wat even complex als kritisch is. Migreren kost zo veel tijd, geld en moeite. Niet verwonderlijk dus dat organisaties de migratie uitstellen.