Perplexity lanceert ‘Max’-abonnement van 200 dollar per maand

perplexity logo

Perplexity introduceert een duurder abonnement en treedt daarmee in de voetstappen van de concurrentie.

AI-zoekmachine Perplexity AI volgt het voorbeeld van OpenAI en Google met een nieuw premiumabonnement van 200 dollar per maand. De ‘Max’-formule is “het krachtigste tot nu toe” en richt zich op veeleisende gebruikers en geeft toegang tot experimentele tools zoals Labs, voor het genereren van rapporten en spreadsheets, en binnenkort ook de eigen AI-browser Comet.

Naast prioriteit bij zoekopdrachten biedt het abonnement toegang tot de nieuwste AI-modellen van OpenAI en Anthropic. Er komt ook een Enterprise-variant aan, al is het nog onduidelijk wanneer.

Winst blijft uit

Perplexity is niet de enige die duurdere abonnementen introduceert. Die duurdere abonnementen blijken noodzakelijk om winst te genereren. De kosten voor het draaien van AI-modellen blijven gigantisch. Volgens bronnen draait Perplexity een omzet van 80 miljoen dollar op jaarbasis, maar betaalt het maandelijks zo’n 65 dollar miljoen aan serverkosten en API-gebruik.

De start-up, die geen eigen modellen ontwikkelt en afhankelijk is van concurrenten zoals OpenAI, moet dus snel op zoek naar een winstgevende formule. Daarnaast staat het onder druk van bedrijven als Google, die hun eigen AI-zoekfuncties versneld uitrollen.

SiliconANGLE schrijft dat Perplexity een nieuwe kapitaalinjectie van 500 miljoen dollar zou voorbereiden, maar dat is niet officieel bevestigd. Investeerders zullen zich afvragen hoe duurzaam het huidige model werkelijk is.