Zoom herbekijkt explosieve groei: 15 procent werknemers krijgt ontslag  

Zoom

Volgens de CEO van het videochatplatform Zoom groeide het personeelsbestand tijdens de pandemie te hard. De overhaaste beslissingen laten zich voelen nu vijftien procent van de werknemers mag beschikken.  

Videochatplatformen waren tijdens de pandemie enorm in trek. Het aantal gebruikers explodeerden en om aan de toenemende groei te voldoen moest ook het personeelsbestand van de platformen uitbreiden. Nu de groei stagneert, wordt teruggekeken op de beslissingen die eerder overhaast gemaakt moesten worden. Dat gaat ten koste van ongeveer 1.300 Zoom-werknemers en het loon van de CEO.

E-mail

De manier waarop het nieuws aan de werknemers werd gebracht, tekent de digitale geest van het bedrijf. Menselijk durven we het dan weer niet te noemen en dat weet ook de brenger van het nieuws, Eric Yuan, CEO van Zoom. “We weten dat het niet ideaal is om dit nieuws per e-mail te ontvangen”, schreef hij.

In zijn communicatie schrikt hij er niet voor terug om de fouten van zijn bedrijf toe te geven: “We hebben niet zoveel tijd genomen als nodig was om onze teams grondig te analyseren of te beoordelen of we duurzaam groeiden, in de richting van de hoogste prioriteiten”, schreef Yuan. Tussen de jaren 2020 en januari 2022 groeide het personeelsbestand van 2.500 werknemers naar 6.800 werknemers.

Om zijn woorden sterk te maken, grijpt hij ook in op zijn eigen salaris. Een percentage van 98 procent van zijn jaarlijkse verloning wordt ingehouden en een bonus zal hij dit jaar niet accepteren. Volgens The Wall Street Journal verdiende de CEO het afgelopen jaar 300.000 dollar en kreeg hij een bonus van 13.000 euro. Daar heeft de vijftien procent die zijn baan verliest natuurlijk geen boodschap aan, maar om het financiële plaatje recht te trekken is het nodig.

lees ook

Zoom voor een tijdje in moeilijk vaarwater

In de laatste resultaten werd het al duidelijk dat het videochatplatform voor een tijdje in moeilijk vaarwater zal zitten. Het platform kondigde eind vorig jaar wel een hoop nieuwigheden aan om zijn naam sterker in de digitale wereld te vestigen. Het kijkt buiten het eigen werkveld en wil alvast naam maken als e-maildienst en virtuele assistent. Met het videoplatform wil het dan weer inspelen op de wereld na de pandemie, daarvoor kondigde het virtuele flexwerkplekken aan.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home