Salesforce telt 27,7 miljard dollar neer voor samenwerkingsspecialist Slack. De overname is de grootste uit de geschiedenis van de CRM-reus en verrijkt het ecosysteem van het bedrijf met een immens populair platform.
Salesforce koopt samenwerkingsspecialist Slack voor 27,7 miljard dollar. Daarmee staat Salesforce voor de grootste acquisitie uit zijn geschiedenis. Vorig jaar haalde het bedrijf datavisualisatiebedrijf Tableau nog binnen voor 15,3 miljard dollar.
Salesforce kondigde de aankoop aan in de marge van de bekendmaking van zijn kwartaalresultaten. De overname gebeurt voor de helft in cash, de andere helft in aandelen. De koers van het Slack-aandeel op de beurs steeg vorige week al met 38 procent toen de eerste geruchten van de overnameplannen naar buiten kwamen.
Concurrentie met Microsoft Teams
Met het gewicht van Salesforce achter zich kan Slack sterker concurreren met aartsrivaal Microsoft Teams. Het haalt met Slack één van ’s werelds populairste samenwerkingsplatformen in huis. Daarmee kan Salesforce zijn ecosysteem drastisch uitbreiden.
Met de overname eindigt de onafhankelijkheid van een erg succesvolle start-up. De samenwerkingstool zag het daglicht in 2013 en veroverde snel de harten van menig werknemer. De gebruiksvriendelijke chatinterface en de mogelijkheid om met kanalen te werken, bracht interne bedrijfscommunicatie naar een nieuw niveau. Vandaag heeft de chatapplicatie 12 miljoen dagelijks actieve gebruikers.
lees ook
Wat Tableau en Salesforce voor elkaar kunnen betekenen
Slack was zo succesvol afgelopen jaren dat Microsoft zich genoodzaakt zag een antwoord te ontwikkelen met Teams. Hiermee domineert het vandaag een markt die Slack eigenhandig herdefinieerde. Slack zelf blijft ook nog erg populair, waardoor Salesforce met de overname meteen een aantal nieuwe grote klanten in huis haalt. Lees hier onze volledige analyse waarom Salesforce Slack koopt.