Salesforce koopt Slack: waarom is dat belangrijk?

Microsoft krijgt concurrentie

Salesforce heeft Slack gekocht voor een recordbedrag. De samenwerkingstool wordt onderdeel van de CRM-specialist, die zich zo steeds meer als one-stop-shop voor bedrijven en enterprises positioneert.

Salesforce koopt Slack voor 27,7 miljard dollar. Met dat bedrag telt Salesforce meer neer voor Slack dan voor Tableau, dat het in 2019 voor 15,3 miljard dollar kocht. De overname is zo de grootste in de geschiedenis van het bedrijf. Verrassend, aangezien communicatieplatform Slack niet meteen aansluit bij de core business van de CRM-specialist.

Customer 360, Mulesoft en Tableau

Salesforce, dat nog steeds onder de noemer ‘CRM’ naar de beurs gaat, wijst er al enkele jaren op dat het meer is dan een CRM-bedrijf. ‘Customer 360’ is vandaag het sleutelwoord. Het bedrijf bouwde onder die noemer een breed portfolio uit waarop klanten een beroep kunnen doen voor de organisatie van zowat hun hele bedrijf. Van sales over klantenservice en webshops tot marketing en data-analyse: Salesforce heeft het allemaal in zijn portfolio.

lees ook

Wat Tableau en Salesforce voor elkaar kunnen betekenen

Vorige overnames pasten duidelijk in dat plaatje. Met Mulesoft haalde Salesforce de capaciteit binnen om zijn platform vlot te linken aan andere platformen en legacy-toepassingen van klanten. Integratie stond daar centraal. Tableau is dan weer een datavisualisatiespecialist die klanten in staat stelt om vlot inzichten te krijgen in de data afkomstig van Salesforce en andere systemen.

Wat doet Slack?

Slack is zelf een collaboratietool pur sang. Voor Microsoft de Teams-tsunami op de wereld losliet, was het Slack dat de revolutie in bedrijfscommunicatie ontketende. Slack is een chatgebaseerd samenwerkingsplatform waarmee werknemers zich heel eenvoudig virtueel kunnen organiseren om rond projecten samen te werken. Het platform koppelt daar van het begin af aan verregaande integraties met andere software en platformen aan vast, zodat gebruikers meldingen krijgen of commando’s kunnen sturen van en naar omgevingen buiten Slack.

lees ook

Wat is Mulesoft? Waarom is het 6,5 miljard dollar waard?

Teams heeft als voordeel dat het sterk inzet op videocommunicatie. Die functie staat bij Slack niet hoog op de agenda. Wat de rest van de interface betreft, geniet Slack wat ons betreft zelfs de voorkeur op Microsoft Teams. Dat de tool van Microsoft mee inbegrepen zit in Office 365, maakte het van begin af aan dan weer onvermijdelijk dat Teams tot mastodont zou uitgroeien.

Samenwerken met Quip

Slack is dus een uitstekend collaboratieplatform en de grootste concurrent voor Microsoft Teams, maar wat wil Salesforce er in godsnaam mee?  Eerst en vooral is het belangrijk om te weten dat Salesforce niet vies is van samenwerkingstools. In 2016 kocht de softwarereus Quip al voor 750 miljoen dollar.

Quip is een samenwerkingsplatform waarbij kantoorfunctionaliteit zit ingebouwd. Ook vier jaar geleden was niet helemaal duidelijk wat Salesforce precies met een samenwerkingstool wilde aanvangen. Quip werd pas vorig jaar geïntegreerd in de software van Salesforce. Het platform was al gespecialiseerd in mensen laten samenwerken rond documenten en Salesforce gebruikt die fundering om samenwerking binnen zijn eigen producten te faciliteren. Quip zit vandaag in de interface van Sales Cloud en Service Cloud.

Salesforce gebruikt al samenwerkingssoftware Quip om zijn eigen platform te versterken.

Salesforce gebruikt dus al samenwerkingssoftware om zijn eigen platform te versterken. Nu het ecosysteem van het bedrijf uit San Francisco uitgroeit tot een digitale softwarewereld, is samenwerking van werknemers over de verschillende clouds heen belangrijk. Salesforce wil niet alleen de juiste tools bieden, maar er ook voor zorgen dat mensen over de grenzen van hun afdelingen heen kunnen samenwerken aan de hand van die tools.

Samenwerking na de pandemie

Dan blijft nog steeds de vraag hoe Slack precies in dat plaatje past, aangezien Quip op het eerste zicht al de nodige samenwerkingsmogelijkheden biedt. Het antwoord is daar vermoedelijk dat de ambitie van Salesforce vandaag verder gaat dan in 2016. Het wil niet meer gewoon communicatieve lijm bieden tussen verschillende eigen toepassingen, maar een volledige samenwerkingssuite bieden.

Tijdens de coronapandemie zette Salesforce zich snel in de kijker als samenwerkingsspecialist. Met initiatieven als Work.com willen Benioff en de zijnen bedrijven doorheen de crisis loodsen. Thuiswerk en virtuele samenwerking zijn een belangrijk onderdeel van die strategie maar Salesforce heeft daarin eigenlijk geen echt antwoord op Teams, Zoom of Slack zelf.

lees ook

4 pijlers voor een succesvolle digitale transformatie tijdens COVID-19

Met Slack in het portfolio heeft Salesforce een samenwerkingsexpert van de bovenste plank in huis. Waar Quip ideaal was voor enkele eerste stappen rond documentsamenwerking, biedt Slack een platform waarin samenwerking op de eerste plaats komt. De tool zit niet geïntegreerd rond software maar andersom: externe software zit geïntegreerd in Slack.

Salesforce en Slack werkten daarrond al samen. Zo kan je vandaag al CRM-data uit Salesforce oproepen vanuit een chatvenster. Verdere integraties zullen vermoedelijk niet al te lang meer op zich laten wachten.

One-stop-shop

Met de overname haalt Salesforce vooral een stevige fundering inzake samenwerking binnen. Samenwerkingsplatformen waren voor maart van 2020 ook belangrijk, maar sinds de pandemie beseffen organisaties wereldwijd dat ze mission critical zijn. Een samenwerkingstool als Teams of Slack doet vandaag dienst als virtuele kantooromgeving.

Salesforce wil met zijn Customer 360-verhaal een totaaloplossing bieden voor bedrijven. Vandaag behoort digitale samenwerking tot die totaaloplossing. Met Slack in huis heeft Salesforce een ecosysteem in de aanbieding waarom heel wat organisaties vrijwel hun ganse bedrijfsactiviteit kunnen enten. Salesforce wordt zo een optionele one-stop-shop.

lees ook

Van spreadsheet naar CRM: hoe Fiets! zijn back-end moderniseerde tijdens Covid-19

Daarmee positioneert de multinational zich als te duchten concurrent voor Microsoft. Beide bedrijven benaderen klanten vanuit een andere hoek, maar het einddoel is hetzelfde: ze willen dé softwarepartner worden waarop de klant vertrouwt. De 27,7 miljard dollar die Salesforce voor Slack betaalt, illustreert hoe essentieel de softwarespecialist de samenwerkingspijler vindt in die strategie.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home