Het metaversum kan wereldwijd 1 biljoen dollar op jaarbasis opleveren

Groei

Volgens een rapport van Grayscale heeft het metaversum het potentieel om jaarlijks 1 biljoen dollar op te leveren, en dat vooral in advertising, e-commerce, hardware en digitale evenementen.

Nu Facebook zijn naam officieel veranderd heeft naar Meta, lanceert Grayscale het ‘The Metaverse: Web 3.0 Virtual Cloud Economies’-rapport. Daarin geeft het bedrijf aan dat het metaversum wel 1 biljoen dollar per jaar zou kunnen opleveren. Specifiek gaat het daarbij om advertising, e-commerce, hardware en digitale evenementen.

Het metaversum verwijst naar een serie van virtuele 3D-omgevingen, waarin mensen kunnen gamen, bouwen, babbelen, werken en zelfs cryptomunten kunnen verdienen.

Van gaming naar groter potentieel

De meest gekende individuele omgevingen bevinden zich op dit moment in de gamingwereld, denk maar aan Fortnite en Roblox. Volgens Grayscale, een investeringsfirma in cryptocurrencies, zal de omzet van deze spelomgevingen nog stijgen tot 400 miljard dollar in 2025, komende van 180 miljard dollar vorig jaar.

Toch staat het metaversum nog in zijn kinderschoenen volgens Grayscale. Facebook plant volgens het bedrijf wel om dit jaar nog 10 miljard dollar te spenderen aan de virtuele omgeving, als teken van het potentieel ervan. “De jaarlijkse omzet van het metaversum kan zelfs meer dan 1 biljoen dollar bedragen”, citeert het rapport.

Het Web3-metaversum

Volgens onderzoekshoofd David Grider van Grayscale en analist Matt Maximo, betekent het metaversum een grote kans voor cryptobedrijven.

Veel van de huidige VR-projecten worden beheerd door Web2-organisaties, die enkel op zoek zijn naar winst. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Horizon Worlds van Facebook. Deze projecten zijn echter steeds vaker verbonden aan cryptotechnologie, waardoor gebruikers er meer controle over krijgen en zo ook geld kunnen verdienen. Dit wordt het Web3-metaversum genoemd.

Grayscale geeft aan dat kunstgalerijen bijvoorbeeld een tentoonstellingen houden in deze omgeving, of casino’s virtueel openen zodat klanten met cryptomunten kunnen gokken. Ook digitale reclameborden en concertzalen sluiten aan bij het Web3-metaversum.

lees ook

Facebook wordt Meta: zelfde monopolist, nieuwe naam, huiveringwekkend toondoof

In het derde kwartaal van 2021 bracht deze Web3-fondsenwerving maar liefst 1,8 miljard dollar op. Grayscale voegt er nog aan toe dat er recentelijk een versnelling op de investeringen zit.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.