Harde schijf-verkoop keldert met 35 procent

harde schijf

In het eerste kwartaal van dit jaar nam de verkoop van harde schijven een stevige duik vergeleken met een jaar eerder. Vooral verkoop voor nearline-opslag krijgt klappen.

In het eerste kwartaal van dit jaar is de verkoop van harde schijven met 35 procent gedaald. Dat blijkt uit cijfers van TrendFocus. Vooral de erg sterke daling in nearline-opslag valt op. Harde schijven voor opslagservers gingen 54,3 procent minder over de toonbank vergeleken met het eerste kwartaal van vorig jaar. De harde schijf-fabrikanten verkochten slechts 10,51 miljoen van dergelijke drives, vergeleken met 18,8 miljoen in Q1 van 2022.

De daling vindt ook plaats in andere segmenten. De pc-client-markt daalt met 28 procent maar is enigszins verrassend toch nog goed voor 22,5 miljoen verscheepte drives. De laptopmarkt gaat 33 procent achteruit en is goed voor 10 miljoen HDD’s. Heel verrassend is dat niet. Niet alleen daalt de verkoop van pc’s, exemplaren met daarin harde schijven worden steeds meer een zeldzaamheid.

Marktaandeel

’s Werelds harde schijven worden gemaakt door drie grote fabrikanten: Seagate, Western Digital en Toshiba. De recentste cijfers tonen dat Seagete de grootste blijft, met een marktaandeel van 44,8 procent. Western Digital staat op de tweede plaats met 36,4 procent en Toshiba vervolledigt het rijtje met 18,8 procent van de markt.

Fabrikanten verwachten wel dat de markt op de iets langere termijn terug zal stabiliseren. HDD’s voor langetermijn- en archiefopslag blijven immers populair. Fabrikanten bouwen jaar na jaar harde schijven met een hogere capaciteit en die grotere dichtheid wordt gesmaakt door serverklanten. Vandaag speelt onder andere een overschot in inventaris bij verkopers de fabrikanten parten. Daarom zijn de vooruitzichten op lange termijn beter.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.