Google maakt vanaf 1 oktober definitief komaf met Jamboard. Wie eerder 5.000 dollar voor zo’n whiteboard neertelde, kan daar binnenkort niets meer mee doen want ook de nodige online-infrastructuur wordt stopgezet.
Op 1 oktober2024 stopt Google met Jamboard, en met Google ook alle eigenaars van het whiteboard. Het toestel werkt immers exclusief als onderdeel van Google Workspace, en Google beëindigt de ondersteuning. Jamboard wordt zo onbruikbaar. Google kondigde vorig jaar al het einde an Jamboard aan.
“De afgelopen jaren hebben we van klanten gehoord dat whiteboarding-tools zoals FigJam van Figma, Lucidspark van Lucid en Miro hen helpen om beter samen te werken”, zegt Google op het forum van Jamboard. “Omdat deze tools steeds beter zijn geworden en geavanceerde functies bieden zoals een oneindig canvas, use case templates, stemmen en meer, hebben we besloten om ons partnerecosysteem te gebruiken voor whiteboarden in Workspace.”
Jamboard-toestellen blijven functioneel tot 30 september 2024. Vanaf dan zal de hardware in niet-gelicenceerde modus functioneren en wordt die in feite waardeloos. Jams opslaan of Meet gebruiken, lukt niet meer. Je kan het toestel nog online gebruiken, maar niets meer opslaan naar Google Drive. Functies die op online connectiviteit berusten, werken evenmin. Op 1 oktober verdwijnen ook alle instellingen uit de admin-console.
Tot 31 december kan je via de Jamboard-toepassing nog bestanden exporteren. Na die deadline verdwijnt Jamboard helemaal, inclusief eventuele bestanden die je niet hebt gerecupereerd. Google merkt op dat je de de schermen wel nog als extern display kan blijven gebruiken via HDMI.
Watboard?
Google Jamboard is een 55 inch 4K-aanraakscherm dat in 2016 gelanceerd werd op maat van scholen en bedrijven. Gebruikers kunnen notities maken en presentaties geven op het toestel, dat zo geschikt is voor zowel vergaderzaal als klaslokaal. Wie niet in persoon deelneemt aan de vergadering, kan via de Jamboard-toepassing vanop afstand live meevolgen. Jamboard integreert verder met Google Workspace, zodat je snel Google Docs, Sheets en Slides kan openen. Je kan het ding een beetje zien als de Google-versie van een Microsoft Surface Hub.
Google verkocht Jamboard aan 5.000 dollar, maar daarmee zijn gebruikers niet uit de kosten. Je betaalt ook 600 dollar per jaar voor de ondersteuning en daar bovenop nog de reguliere kost voor een Google Workspace-abonnement voor iedere gebruiker. Jamboard levert Google dus ook na de initiële verkoop nog geld op.
Weg met scherm en ondersteuning
Dat geld volstaat niet om Jamboard te redden. Ondanks de hoge investering die klanten over de jaren heen maakten, kapt Google volledig met het product. Omdat ook de integratie met de online back-end wordt stopgezet, kunnen klanten hun Jamboard vanaf eind ditjaar niet meer gebruiken.
Daarmee kondigt Google een abrupt einde aan voor een professioneel product waarvan kopers terecht dachten dat het langer relevant zou zijn. Google zal ervoor zorgen dat jams-bestanden voor het einde van de ondersteuning gemigreerd kunnen worden, maar lijkt verder niet van plan om het whiteboard een update te geven, zodat het na het einde van de ondersteuning nuttig blijft.
Het bedrijf geeft wel aan met educatieve instellingen te willen kijken naar een oplossing. Wat zo’n oplossing kan zijn, is onduidelijk. Google stopt immers volledig met de verkoop van eigen whiteboards en plant niet om een vervanger op de markt te brengen.
Middelvinger
De zet heeft veel weg van een middelvinger naar scholen en bedrijven die Google vertrouwden om op het niveau van andere professionele organisaties ondersteuning te bieden. Ook langs ecologische kant is het niet meteen een mooi signaal van Google om een perfect functioneel product bewust en vroegtijdig om te toveren tot afval.
Google heeft er intussen een routine van gemaakt om producten en diensten naar goeddunken te veranderen of af te schaffen. De dood van Jamboard valt extra op omdat aan het product een terugkerende inkomstenstroom verbonden was. Je kan een koper niet echt kwalijk nemen dat een jaarlijkse betaling van 600 euro de perceptie wekt dat ontwikkeling en ondersteuning op de lange termijn gegarandeerd is.
De Jamboard-historie toont nog maar eens aan dat Google vooral doet wat Google wil doen, en klanten maar moeten slikken. Of je nu genereus bijdraagt aan de winstmarges van Google of niet, lijkt niet echt een grote rol te spelen voor het bedrijf dat nog maar eens bewijst dat advertenties de betrouwbare core business zijn. Wie voor een langetermijnproject naar oplossingen van Google kijkt, houdt daar toch best rekening mee.
Dit artikel verscheen oorspronkelijk op 29 september 2023. De tekst kreeg een update met de recentste informatie.