De zes grote gatekeepers van de Digital Markets Act moeten ten laatste op zes maart voldoen aan de opgelegde eisen. Google geeft EU-gebruikers nu al de keuze om hun persoonlijke gegevens te beschermen, of toch niet?
De Europese Commissie koos enkele maanden geleden zes gatekeepers uit voor de Digital Markets Act, een nieuwe EU-richtlijn die de macht van de grootste tech-giganten moet inperken. Apple probeerde de eisen nog te omzeilen, en Google komt nu met een ‘min-of-meer’ nieuwe wijziging om gebruikers de keuze te geven hun persoonsdata al dan niet te delen met alle Google-diensten. Dat heeft helaas gevolgen voor het gebruik van deze diensten.
Digital Markets Act
De Europese Digital Markets Act ging vorig jaar in mei van start met als doel de macht van de grootste tech-giganten aan banden te leggen, zodat hun machtspositie niet langer misbruikt kan worden. Deze giganten, aangeduid als gatekeepers, moeten vanaf zes maart 2024 voldoen aan strenge EU-eisen. Al nam niet elk bedrijf de eisen zomaar aan, zo pleitte Apple recent nog voor uitzonderingen op deze regels.
Aan de eisen voldaan?
Ook Google lijkt actie te ondernemen om te voldoen aan de strenge eisen van de EU-regelgeving. Zo communiceerde het bedrijf recent dat EU-gebruikers vanaf nu kunnen kiezen welke Google-diensten persoonsdata mogen uitwisselen. Tot op heden zijn alle Google-diensten met elkaar gekoppeld, waardoor de informatie die YouTube van jou heeft, ook terechtkomt bij bijvoorbeeld Google Zoeken of Chrome. Om dit te vermijden, zouden EU-gebruikers nu zelf kunnen bepalen of ze dit willen of niet. Lijkt fair, niet?
Maar er zit een addertje onder het gras. Hoewel Google zijn gebruikers nu keuzevrijheid biedt in verband met persoonsdata, is niets wat het lijkt. Volgens Google zouden bepaalde functies van niet-gekoppelde diensten mogelijks niet of gedeeltelijk werken. Verder laat het bedrijf weten dat sommige persoonlijke gegevens toch nog gebruikt worden voor ‘bepaalde doeleinden’. Daarbij wijst Google naar wettelijke verplichtingen. Of het hier echt gaat over keuzevrijheid, en of de voorwaarden voor het DMA hiermee zijn voldaan, is nog maar de vraag.
Vanaf zes maart worden de verschillende diensten van Google automatisch ontkoppelt. Wie dat niet wil, moet de koppeling ervan zelf opnieuw toestaan.