Broadcom verantwoordt bloedbad bij VMware-producten en personeel met claims van eenvoud en besparing

VMware

Broadcom stelt dat de recente wijzigingen aan het portfolio en licentiemodel van VMware klanten ten goede komen. Meer integratie, samenwerking en een gerichter updatebeleid staan centraal. Broadcom spreekt zelfs van besparingen.

Broadcom stelt dat het als een goede huisvader het portfolio van recente acquisitie VMware eenvoudiger maakt. Eeuwigdurende licenties werden afgeschaft ten voordele van een abonnementsmodel, 59 producten verdwenen als losstaande oplossingen en 1.800 werknemers mochten beschikken. Dat leidde tot wat gemorrel, met onder andere Dell dat geen heil meer zag in z’n strategische relatie met VMware. In een blogpost wil marketing-VP Prashanth Shenoy de plannen nu verdedigen als een klantvriendelijke herstructurering.

Eenvoudiger en goedkoper

Shenoy stelt dat Broadcom de nodeloos complexe structuur van VMware vereenvoudigt, innovatie introduceert en het ecosysteem standaardiseert. Dat VMware geen eenvoudig portfolio had, zal niemand betwisten. De vereenvoudiging daarvan moet het aantrekkelijker maken voor klanten om met VMware in zee te gaan. Verder hamert hij erop dat een abonnementsmodel de standaard is in de industrie.

Interessant genoeg spreekt de marketingbaas ook van lagere prijzen. Broadcom bundelt (een deel van) de verdwenen individuele producten in een overkoepelend aanbod, zoals VMware Cloud Foundation (VCF). VCF biedt nu meer voor z’n geld, klinkt het. Broadcom, klanten en partners winnen bij die vereenvoudiging, en de gewonnen centjes gaan naar R&D volgens Shenoy.

Kort door de bocht

Broadcom is niet verkeerd, maar snijd zoveel bochten af dat het gros van het redeneringstraject offroad gereden wordt. Voor grote klanten die VCF afnemen, is de herstructurering inderdaad geen slechte zaak. Zij gebruiken het volgestouwde VCF-aanbod vrijwel helemaal en zien veel waarde voor hun geld.

Voor minder enorme klanten heeft Broadcom echter handige oplossingen gebundeld met irrelevante diensten. Wil je enkel de vSphere-hypervisor, of vSAN voor opslag? Pech: je kan enkel het hele VCF-paket afnemen met NSX, Aria en alle andere componenten die je niet nodig hebt daarbij, inclusief het bijhorende prijskaartje.

Goedkoper of prijziger?

Shenoy stelt dat Broadcom silo’s tussen producten afbreekt. Zo zullen updates over VCF op elkaar afgestemd worden en komt er meer draagbaarheid in licenties. Tussen de regels door lezen we echter duidelijk dat al deze wijzigingen gemaakt zijn met erg grote klanten in het achterhoofd. Een enorme hoeveelheid aan VMware-gebruikers blijft in de koude staan. Voor hen is er van besparingen geen sprake.

Die visie wordt gedeeld door analisten van Gartner. Aan SiliconAngle vertelt Gartner-VP Andrew Lerner dat de feedback van de meeste klanten niet positief is, en dat hun kosten voor VMware sinds de acquisitie minstens verdubbelen. Met die teneur in het achterhoofd, klinkt het discours van Shenoy toch wat hol. Het zal enkel beter worden, sluit hij af. Of dat voor alle huidige klanten waar is, lijkt twijfelachtig.

Ben jij VMware-klant en heb je zicht op de verandering van je licentiekosten in de toekomst? Betaal je minder zoals Broadcom aangeeft, of verdubbelt de rekening? Laat het ons weten via press@itdaily.be. Alle info, feedback en tips worden vertrouwelijk behandeld vertrouwelijk behandeld en worden niet gepubliceerd behoudens uitdrukkelijke toestemming.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.