‘Basisstrategie Broadcom sluit meerderheid VMware-klanten uit’

Broadcom

Broadcom focust na een overname nog slechts op de belangrijkste 600 klanten. Dat is slecht nieuws voor VMware-klanten, een bedrijf dat Broadcom wil overkopen. Volgens Broadcom zorgt zijn strategie voor duurzame groei.

De basisstrategie waar dit stuk over handelt, werd in november 2021 door Broadcom zelf voorgesteld op Investor Day. Deze presentatie is hier online te bekijken.

VMware zal naar verwachting begin 2023 onderdeel zijn van Broadcom. Met de overname ging een bedrag van 61 miljard dollar gemoeid. Na deze overname onthulde het bedrijf al de koers die het wil varen met VMware. De focus zal komen te liggen op abonnementen, een herstructurering die op de korte termijn de groei zal vertragen. Gartner reageerde daar al op door VMware-klanten aan te raden snel prijszekerheid te eisen en toekomstige projecten uit te stellen.

lees ook

Broadcom wil met VMware focussen op snelle transitie naar abonnementen

Basisstrategie

De basisstrategie die Broadcom volgt na een overname, zal VMware-klanten waarschijnlijk nog meer schrik aanjagen. Op Investor Day stelde Broadcom-president Tom Krause namelijk het diagram voor dat voor duurzame groei moet zorgen.

Aan investeerders vertelde hij dat de focus ligt op de 600 strategisch gekozen klanten. Deze klanten vormen samen de categorieën platina, goud en zilver. De klanten komen doorgaans uit gereguleerde industrieën en zullen bij dezelfde leverancier blijven plakken om risico te vermijden. Bovendien zijn de IT-departementen van deze bedrijf ‘zeer heterogeen en complex’.

Bron: Broadcom, ARR staat voor annual recurring revenue

Voorbeelden uit de praktijk

Krause maakt verder duidelijk dat deze strategie al langer gevolgd wordt en zijn vruchten afwerpt. In de verdere presentatie haalt hij er namelijk de cijfers van twee eerder overgenomen bedrijven bij: CA Technologies en Symantec.

lees ook

Broadcom gaat voor 18,9 miljard dollar CA Technologies overnemen

Voor de overname spendeerde beide bedrijven ongeveer 17 procent van de omzet aan onderzoek en ontwikkeling. Na de overname werd het budget teruggedrongen tot 14 procent door volledig te focussen op de behoefte van de 600 klanten.  

Bij het marketingbudget zijn de besparingen van veel grotere aard. Een vermindering van 29 procent van de omzet naar 7 procent. Veel marketing is namelijk niet nodig voor een groep klanten die toch bij dezelfde leverancier blijft.

Laatste categorieën

Buiten het plaatje vallen het Enterprise-segment en de commerciële categorie. In de laatste categorie stelt Broadcom zich meestal tevreden als er verloop is in dit klantenbestand. Bij VMware zou dit anders kunnen uitpakken doordat dit segment al grotendeels verzorgd wordt door partners.  

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.