Apple lanceert Self Service-herstellingsprogramma in België

Apple-EU-Self-Service-repair-iPhone_big.jpg.large

Het programma is beschikbaar in acht Europese landen en voorziet de hersteller van een gebruiksaanwijzing en originele Apple wisselstukken.

Apple-gebruikers die zelf hun defecte toestel willen herstellen, krijgen vanaf nu assistentie van het bedrijf zelf. Althans, wanneer het gaat om vaak voorkomende reparaties voor de iPhone 12,  iPhone 13 en MacBooks met silicon-chip. In het voorjaar kregen Amerikaanse Apple-gebruikers al de kans om zelf aan de slag te gaan. Nu rolt de mogelijkheid uit naar handige Harry’s in acht Europese landen. Naast België zijn dat Frankrijk, Duitsland, Italië, Polen, Spanje, Zweden en het VK.

Self Service Repair Store

Via de self service online winkel biedt Apple meer dan 200 onderdelen, tools en handleidingen aan. “Het gaat om dezelfde onderdelen en tools die lokale Apple winkels gebruiken”, zegt Apple in een blogbericht. De techgigant benadrukt dat de herstellingsmogelijkheden bedoeld zijn voor mensen met kennis van zaken. “Voor de klanten die geen ervaring hebben met dit soort reparaties, blijft een bezoek aan een professionele, gecertificeerde hersteller de beste optie.”

Wie toch zelf de herstellingen wil uitvoeren aan pakweg een scherm, krijgt volgens Apple via de online winkel dezelfde prijzen en voorwaarden als erkende serviceproviders. De klanten kunnen zelfs onderdelen terugsturen voor nazicht en recyclage, wat hen een korting op de aankoop kan opleveren.  “Met deze dienst willen we de toegang tot reparaties verder uitbreiden en de herstelbaarheid van onze producten vergroten.”

lees ook

Europese Commissie wil smartphonefabrikanten strenge herstel- en updatemaatregelen opleggen

Herstelkits te huur

Om de herstellingen uit te kunnen voeren, heeft de gebruiker hoogwaardige en dus vaak bijzonder dure tools nodig. Het gaat onder andere om sleutels, hersteltrays, beeldscherm- en batterijpersen. Die zijn verkrijgbaar in de online winkel. Voor mensen die zulke investering niet meteen zien zitten, biedt Apple herstelkits te huur aan. Gebruikers kunnen zo een kit voor een week huren voor 49 dollar (ongeveer 60 euro). Apple verstuurt de kits kostenloos naar de gebruiker.

Apple heeft naar eigen zeggen de voorbije drie jaar het aantal servicelocaties, met toegang tot originele Apple onderdelen, gereedschap en trainingen, verdubbeld. Het gaat onder andere over meer dan 4.000 onafhankelijke herstelbedrijven. “Een wereldwijd netwerk van meer dan 5.000 erkende serviceproviders ondersteunt meer dan 100.000 actieve technici. Dat maakt dat acht op tien Apple klanten in Europa binnen 30 minuten bij een erkende serviceaanbieder kunnen geraken”, besluit Apple.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home