Noem HP vandaag geen pc-bedrijf meer. Het zet volop in op oplossingen en ervaringen, en met de overname van Poly staat het sterker dan ooit.
Op HP Amplify, de jaarlijkse hoogmis van het merk waar het zijn wereldwijde channel-partners brieft, steekt HP CEO Enrique Lores opvallend van wal. Hij toont een duidelijke grafiek tijdens zijn keynote die illustreert dat HP na twee gouden covid-jaren in 2022 de prijs betaalde met dalende cijfers. Ook in 2023 weet Lores dat het moeilijk wordt.
In een interview met ITdaily verduidelijkt hij zijn verhaal. “We doen nooit forecasts bij HP, maar ik wilde in mijn keynote de markttrend aanduiden. Na elke daling volgt een stijging. Het is aan ons om dan klaar te staan. Ook onze toeleveringsketen wordt grondig geëvalueerd en aangepakt na de lessen die we hebben geleerd tijdens de pandemie.”
We vonden het vooral opvallend dat HP met zo’n statement zijn channel-partners verwelkomt. Toegegeven, liever in het begin dan op het einde van zo’n keynote, maar toch. Het getuigt tegelijk ook van realisme. Op het einde van zijn keynote rolt hij toch nog met zijn spierballen met de belofte dat HP sneller en agressiever voor de dag zal komen.
Vier structurele veranderingen
Tijdens zijn keynote wijst Lores op vier structurele veranderingen die HP zal doorvoeren en waar het vandaag aan werkt. Hij begint met AI; we hadden niet anders verwacht. “Ik zie opportuniteiten om nieuwe productcategorieën te maken. Dat kan door het pc-portfolio uit te breiden, maar ook via AI om toestellen te onderhouden voor ze stuk gaan.” Lores wijst naar AI en het succes van ChatGPT om de productiviteit van het bedrijf te boosten.
Tweede structurele verandering is de versterking van de toeleveringsketen. “Globalisatie wordt belangrijk, zeker met de geopolitiek vandaag maar ook voor het klimaat.” Lores wijst ook naar vertrouwen als derde structurele verandering. “Er is vandaag minder dan ooit vertrouwen in de overheid. Bedrijven kunnen dat vertrouwen wel winnen. Een reputatie moet je opbouwen, voor HP wordt dat belangrijker dan ooit.”
Hybride werk is een cliché, maar bij HP is het de vierde belangrijke verandering. “Werknemers hebben de flexibiliteit omarmd van thuiswerk, maar werk blijft hybride. Je werkt thuis, maar ook op kantoor of onderweg. Op kantoor wil je beter vergaderen, met beter engagement in videocalls.”
Koen Van Beneden, Managing Director bij HP Benelux, bevestigt dat die stelling geen hete lucht is. “Ik voel dat de laatste vijf jaar het bedrijf heel sterk is veranderd. We hebben dat hybride werken omarmd, het staat centraal over ons volledige aanbod aan toestellen en diensten.”
Nieuwe productcategorieën
Veel zaken klinken als typische praat van een CEO, maar hij triggert ons wel met de nieuwe productcategorieën. Wanneer we doorvragen wat hij daarmee bedoelt, krijgen we twee concrete voorbeelden.
Zo werkt HP aan nieuwe toestellen rond labelprinting. Met laser en inkjet heeft de fabrikant veel ervaring in huis, wat betreft thermische printers niet echt. Afwachten hoe concreet HP die markt wil betreden en hoe het merken als Epson, Brother en marktleider Zebra kan uitdagen.
Een tweede tipje van de sluier deelt Lores rond een nieuwe categorie aan pc’s. Vandaag heb je Pro- en Elite-pc’s binnen het zakelijke segment en Z voor de creatieve professionals. Volgens hem wordt er hard gewerkt aan een nieuwe line-up met focus op AI. “Die categorie moet veel data in algoritmes trainen. Dergelijke edge-cases vragen heel wat rekenkracht. Daar werken we aan een nieuwe categorie om deze groep beter te cateren.”
AMD is back
Opvallend is de comeback van AMD bij de laptopfabrikanten. Na jaren stelselmatig een grotere voet tussen de deur te zetten, staat die deur nu wagenwijd open. Zo goed als de hele line-up van HP-pc’s heeft naast een Intel-optie ook een AMD-optie. AMD CEO Lisa Su tekende zelfs present op het podium om een half uur lang samen met Lores de nauwere samenwerking toe te lichten.
Het is trouwens niet meer dan terecht dat AMD opnieuw overal aan tafel zit. Hun chips zijn vandaag minstens evenwaardig aan die van Intel binnen de pc-markt. Er worden zelfs voor het eerst toestellen co-engineered met HP, om meer uit de architectuur van de chip te halen. Zoiets was tot voor kort ondenkbaar: enkel Intel had daar de capaciteit (en het geld) voor.
Leuk detail: AMD was een even grote ‘Diamond’-sponsor van het HP Amplify-event als Intel. AMD mocht op de keynote aandraven, Intel kreeg maar een videocall van 10 minuten op het podium. Het feest ’s avonds was dan weer wel door Intel gesponsord, niet AMD. Haantjesgedrag van de bovenste plank, maar het toont aan dat AMD alomtegenwoordig is en een interessante optie vormt binnen zowat elke categorie.
Indrukwekkend printerportfolio
Niet de pc’s maar de printers kregen na de keynote van de CEO en CFO als eerste hun plaats in de spotlight. Stop, voor je direct naar de volgende alinea scrolt, we weten dat printers stoffig zijn, maar deze keer is het echt boeiend. Beloofd.
We schreven al eerder over de nieuwe Terrajet-tonertechnologie die energiezuiniger is én een groter kleurbereik heeft. Printers evolueren traditioneel traag, wat zo’n grote technologie-upgrade opvallend maakt. Dat gekoppeld aan een radicaal nieuwe line-up voor kmo en enterprise moet volgens Van Beneden de concurrentie schrik aanjagen. “Ons nieuw, fris design met leuke kleuren valt op, maar de nieuwe integratietechnologie die IT-teams eindelijk minder grijze haren moet geven, mag je ook niet vergeten.”
Hetzelfde geldt over de uitgebreide line-up aan nieuwe toestellen die HP op de markt gaat brengen de komende maanden. Je mag een forse uitbreiding van de Tank-printers verwachten met hun hervulbare flesjes.
Last but not least is er de lancering van Instant Ink for Business, de zakelijke variant voor kmo’s. “Dit is een topproduct waar ik hoge verwachtingen rond heb”, zegt Van Beneden. “Waar managed print services voor bedrijven soms niet toegankelijk genoeg waren, kan Instant Ink for Business dat gat vullen. Er bestaat geen gebruiksvriendelijkere manier om te printen vandaag.” In onze test kwam Instant Ink er heel sterk uit op vlak van prijs/kwaliteit, afwachten hoe de zakelijke variant wordt geprijsd.
Overal duurzaamheid
Elk bedrijf moet vandaag bezig zijn met duurzaamheid, en dat is niet anders bij HP. Het verwerkt al in meer dan 300 producten ocean bound plastics en het merk pronkt graag met zijn EPEAT Gold-label op heel wat toestellen. Exact twintig jaar geleden startte HP met een recyclageprogramma voor inktcartridges. Vandaag heeft het merk de kaap van 1 miljard gerecycleerde cartridges gerond.
Het werkt ook aan een HP Revitalize-progamma. Refurbished toestellen met dit label mogen erop rekenen dat alle data is gewist, defecte onderdelen hersteld, alles zuiver gemaakt zodat het toestel terug in de verkoop kan. In Frankrijk worden vanaf Q3 2023 de eerste commerciële toestellen aangeboden onder dit programma. De keuze voor Frankrijk is logisch als testcase. Het land voert als eerste ter wereld de verplichting door dat 20 procent van de toestellen binnen tenders refurbished moeten zijn.
Tot slot wil HP zich meer profileren als een groene keuze. We krijgen op Amplify in primeur de Go Beyond-campagne te zien. Hiermee wil het op ecologische toestellen duidelijk maken wat er allemaal duurzaam is. Zo krijgen we een voorbeeld te zien van de laptopdoos van de HP Pavilion Plus 14”, de duurzaamste laptop binnen de stal van het merk.
Je ziet in één oogopzicht de belangrijkste eigenschappen zoals ocean bound plastics, post-consumer plastics, gerecycleerd aluminium, honderd procent gerecycleerde verpakking, EPEAT Gold en een QR-code die je kan scannen om nog meer informatie te weten te komen.
Muren slopen
Alex Cho, President Personal Systems bij HP, is duidelijk: “We zijn geen pc-bedrijf. We leveren oplossingen en ervaringen.” We schreven het al eerder, maar het merk blijft erop hameren. Met HP Anywhere (Teradici-overname) en Wolf Security heeft het enkele unieke troeven om uit te spelen vergeleken met de concurrentie.
Daarbij komt dat met de overnames van HyperX (gaming) en Poly interne muren worden gesloopt. Er zijn nog business units, maar het gaat om de totaalervaring. Technologie wordt onderling gebruikt, silo’s verdwijnen.
Van Beneden: “We hebben met de overname van Poly een sterke troef erbij gekregen. We zijn nu een one-stop-shop voor elk (thuis)kantoor. Daarmee staan we heel sterk vandaag, maar nog meer in de toekomst wanneer we de technologie van Poly extra binnen HP kunnen integreren.” De concurrentie mag zijn borst natmaken.