Een nieuwe focus op IT-services voor de toekomst

Danny-Amelryckx-Lenovo

De impact van IT op het vermogen van mensen om te werken, communiceren en zelfs te leven, is het afgelopen jaar nog nooit zo duidelijk geweest. Door de pandemie zijn thuiswerken en leren vanuit huis nog steeds de realiteit van de dag.

Bedrijven zijn al langere tijd bezig met de overstap naar moderne IT-infrastructuren die zijn ontworpen voor flexibel apparaatbeheer en werken op afstand.  Dit was al een aantal jaren een groeiende trend, maar de pandemie heeft er helaas voor gezorgd dat ook bedrijven die er nog niet klaar voor waren opeens op afstand moesten werken.

Projectsamenwerking centraal

Het nieuwe hybride werkmodel transformeert het kantoor waarschijnlijk tot een ondersteunende zakelijke omgeving waar projectsamenwerking centraal staat. Als gevolg hiervan moeten werkgevers alle werknemers uitrusten met de juiste technische tools, implementatie en IT-ondersteuning om de productiviteit en samenwerking te maximaliseren – zowel voor thuiswerken als op kantoor. Volgens een wereldwijd onderzoek van Intel en Lenovo, uitgevoerd in 2020, geeft slechts 30% van de werknemers in verschillende bedrijfstakken aan dat hun laptops of desktop-pc’s goed werken voor onderlinge samenwerking. Maar liefst de helft van de respondenten geeft aan dat hun computers verouderd zijn of onvoldoende werken.

Om prioriteit te geven aan slimme samenwerking, zullen bedrijven hun uitgaven verschuiven naar het verbeteren van de IT-infrastructuur en basisbehoeften van werknemers om productiviteit te faciliteren, ongeacht de locatie. De nieuwe werknemerservaring zorgt er voor dat technische beslissingen niet alleen bij de IT-afdeling ligt, maar ook beïnvloed worden door eindgebruikers en werknemers, omdat de traditionele afscheiding tussen commerciële en consumententechnologie blijft vervagen. Het verschil tussen

Nieuwe cultuur

Al ruim voor de pandemie waren de voordelen van werknemers in combinatie met Artificial Intelligence (AI) om workflows te optimaliseren, tijd te besparen en effectiever te communiceren  vastgesteld. De nieuwe cultuur van overal werken laat technologiebedrijven technologie ontwikkelen en verbeteren die is afgestemd op het nieuwe gedrag van werknemers. Er zijn veel kansen op het gebied van IT-services die hieraan bijdragen:

  • IT-ondersteuning ontwikkelt zich verder om te voldoen aan de behoeften van werknemers die mogelijk permanent verspreid  blijven werken. Self-servicetechnologieën, door machine learning aangedreven voorspellende ondersteuning en zelfherstellende apparaten gaan terrein winnen. We verwachten ook een versnelling  van ‘zero-touch’-bevoorrading waarbij de IT-afdeling op afstand alles kan regelen op een nieuwe laptop. Andere verwachtingen zijn, aanbiedingen voor app- en eindpuntbeheer, beheerde services, moderne IT-oplossingen en cloudgebaseerde Software-as-a-Service (SaaS)-tools die IT-afdelingen de mogelijkheid bieden om problemen te diagnosticeren en mogelijke systeemstoringen te voorspellen van alle pc’s binnen het bedrijf.
  • Internet of Things (IoT)-oplossingen die de veiligheid en het welzijn op de werkplek bewaken worden belangrijker. Denk hierbij aan contactloze toegangen die zijn geïntegreerd in badges of smartphones, temperatuursensoren en AI-ondersteunde aanpassingen op de werkplek op basis van menselijke bewegingen. .
  • Een daling in het printen blijft aanhouden nu bedrijven en werknemers nog sneller overschakelen naar cloudapplicaties, waarvoor multi-cloudbeheeroplossingen nodig zijn om applicaties en workloads vanuit één enkele interface te bewaken en beveiligen. Als het op printen aankomt, krijgt 3D-printen uiteindelijk de overhand, waar verbeteringen helpen de huidige uitdagingen van het maken van 3D-modellen voor printen te verminderen.

Everything-as-a-service

  • Automatiseringstools, zoals Lenovo’s zero-touch enrollment en remote-processen worden meer gewaardeerd bij de levering van services. Met zero-touch enrollment wordt het apparaat vooraf geregistreerd en klaar voor gebruik verzonden met de juiste beveiliging, applicaties en profielen van de organisatie. Hierdoor is handmatige installatie niet meer nodig.
  • Device-as-a-Service, of Daas, is ook een grote kans. Bedrijven die technologische oplossingen nodig hebben, zullen overschakelen naar een abonnementsmodel dat hun bedrijf flexibeler maakt, beter op hun behoeften aansluit en efficiënter gebruikmaakt van hun budget om toegang te krijgen tot IT in veranderende situaties.
  • Een toename van Cloud Services betekent meer en nieuwe kansen. Een groei van 25% in uitgaven voor cloudservices door enterprises en een achtvoudige groei van de vraag naar abonnementsinkomsten, leidt tot een versnelde beweging naar moderne IT.
  • Het ‘Everything-as-a-service’ (EaaS)-concept versnelt naar de enterprises en het MKB, waarbij kapitaalkosten naar operationele kosten verschuiven naarmate bedrijven toegang krijgen tot meer technische tools, IT-services en beveiliging tegen een meer betaalbare prijs. EaaS worden kant-en-klare-oplossingen met uitbreiding van 5G en IT-implementaties. Hierdoor worden implementatietijden verkort van maanden naar dagen.

De digitale transformatie is in volle gang. Bedrijven die deze tijd gebruiken om initiële tools en processen te implementeren zijn beter gepositioneerd om in de toekomst concretere stappen te zetten wanneer ze er klaar voor zijn.


Dit is een aangeleverde commerciële bijdrage van Danny Amelryckx, Product Technologist bij Lenovo België. Voor meer informatie over hun producten, kan je hier terecht.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home