Van social distancing tot een betere gastervaring: hoe hospitality-providers meer uit connectiviteit kunnen halen

Horecazaken, pretparken, bioscopen, hotels, … Ze hebben allemaal een moeilijk jaar achter de rug. Nu de pandemie z’n grip op de samenleving stilaan begint te lossen en veel zaken hun deuren eindelijk weer mogen openen, moeten ze er alles aan doen om het vertrouwen van de klant terug te winnen. En hierin speelt connectiviteit anno 2021 een hoofdrol.

Van een verblijf op hotel tot een daguitstap naar de dierentuin of een bezoek aan een café of restaurant: overal verwachten we tegenwoordig over een goede wifiverbinding te beschikken. In sommige gevallen kan dit voor klanten zelfs bepalend zijn om al dan niet voor de concurrentie te kiezen. Veel organisaties hebben intussen in een netwerk geïnvesteerd, maar weten nog niet hoe ze de volgende stap moeten zetten door met die connectiviteit de ervaring van gasten te verbeteren, betere en gepersonaliseerde services aan te bieden, en ook zelf van (marketing)voordelen te genieten. Ook op het vlak van security schieten ze vaak nog tekort.

Terwijl de samenleving stilaan weer op gang komt, moeten aanbieders van hospitality-services meer gaan inzetten op een intelligent netwerk waarmee ze services voor vakantiegangers, dagtoeristen en andere bezoekers kunnen optimaliseren. Bovendien zal het nog wel een tijdje belangrijk blijven om mensen op een coronaveilige manier te ontvangen. Ook daar kan connectiviteit bij helpen…

Een veilig en intelligent netwerk

Aan de basis van alles ligt een performant netwerk dat bezoekers een naadloze gebruikservaring biedt. De aansluitingen voor zo’n netwerk zijn meestal zodanig ingebouwd dat mensen er niets van merken. In dierenpark Pairi Daiza kunnen bezoekers bijvoorbeeld in het hele domein, dat een oppervlakte van liefst 70 hectare beslaat, van een feilloze wifiverbinding genieten. Niet alleen aan de kassa’s en in de restaurants, maar ook aan alle dierenverblijven en zelfs op de wandelpaden tussen verschillende attracties. Mensen zullen immers alleen maar op een gastnetwerk inloggen wanneer het echt de moeite waard is.

Daarnaast mogen we het belang van goede securitymaatregelen nooit onderschatten. Bij veel organisaties ontbreekt het nog steeds aan een doordachte policy die zich aanpast aan de gebruiker of het toestel waarmee verbinding wordt gemaakt. Op IT-niveau zou het eigenlijk zelfs niet mogen uitmaken hoe een gebruiker connecteert. Een goede securitypolicy is enkel mogelijk als je een overzicht hebt van wat er zich op het netwerk bevindt. Bij het scannen van een omgeving, schrikken veel organisaties als ze zien welke tools en devices er aanwezig zijn.

Op IT-niveau zou het eigenlijk niet mogen uitmaken hoe een gebruiker connecteert

Jerry Garcia, country manager Belux Aruba

Er is een uniform systeem nodig dat gebruikers en devices herkent en checkt, en automatisch de juiste rechten toekent, ongeacht of een toestel via een draadloze verbinding of door het inpluggen van een kabel connecteert. Bovendien moet security gebaseerd zijn op het principe van Zero Trust met voortdurende verificatie van iedere gebruiker en elk toestel op het netwerk.

Location services

Van zodra er een intelligent netwerk is ingesteld, kan connectiviteit organisaties ook helpen om betere services aan te bieden. Bijvoorbeeld door de locatie van bezoekers te gebruiken. Haast iedereen heeft vandaag een smartphone op zak die zelfs zonder connectie met een gastnetwerk signalen uitzendt (of pingt). Het netwerk vangt die signalen op en herkent de adressen van toestellen zonder dat de identiteit van de gebruikers kan worden achterhaald. Die data mogen organisaties dus vrij benutten zonder in strijd te zijn met de privacywetgeving.

Op die manier kunnen bijvoorbeeld luchthavens en andere drukke omgevingen live zien waar zich veel mensen bevinden. Die informatie kunnen ze dan gebruiken om bepaalde ruimtes af te sluiten of het verkeer van voorbijgangers om te leiden zodat voldoende afstand kan worden gegarandeerd. Ze kunnen bovendien gemakkelijk een schoonmaakploeg ter plaatse sturen om een ruimte te reinigen voor er opnieuw mensen worden toegelaten. Dit soort toepassingen zullen de komende maanden nog wel een tijdje belangrijk blijven in het kader van veiligheidsmaatregelen tegen COVID-19.

Locatiediensten zijn ook nuttig om de totaalervaring van bezoekers en klanten te verbeteren. Een pretpark kan bijvoorbeeld de wachttijden van een attractie weergeven op basis van hoeveel mensen zich in de wachtrij bevinden. Ze kunnen bezoekers met een applicatie de kortste route vanaf hun locatie tonen. Of voorspellen waar ze hun personeel het best kunnen inzetten. Dit soort diensten zullen enerzijds de algemene tevredenheid van gasten verbeteren, maar anderzijds ook tot een beter beheer van infrastructuur en middelen leiden – en dus ook de onkosten verminderen.

User experience

Met een intelligent netwerk kan je de user experience zelf meten door na te gaan hoe goed de communicatie met de gebruiker is, maar ook door de tevredenheid van die gebruiker te bevragen. Organisaties mogen de mogelijkheid om in te loggen op hun gastnetwerk daarnaast gebruiken om het e-mailadres van bezoekers te vragen en in de toekomstgerichte promo’s te kunnen sturen. Zo krijgt ook de marketingafdeling nog een stukje van de investering in het netwerk terug.

Wat de toekomst brengt, weten we helaas niet. Maar als we één ding kunnen voorspellen, dan is het dat connectiviteit alleen maar belangrijker zal worden. Klanten en gasten verwachten van hospitality-providers dat er een goede wifiverbinding aanwezig is, terwijl organisaties de investering in een performant en veilig netwerk moeten gebruiken om hun services te blijven verbeteren. Door technologie, apparaten en mensen te connecteren en samen te brengen, ontstaan er geweldige nieuwe mogelijkheden voor de hospitality-sector.

Dit is een ingezonden bijdrage van Jerry Garcia, country manager Belux bij Aruba. Via deze link vind je meer informatie over de oplossingen van het bedrijf.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home