Het Nederlandse Heineken heeft de voorbije drie jaar grote stappen gezet in zijn automatiseringsproces. RPA kwam vanaf 2019 in een stroomversnelling bij de tweede grootste bierbrouwer ter wereld. Toen switchte het van CEO maar vooral ook van visie op automatisering.
Over smaken valt niet te twisten en dat gaan we bij Heineken zeker niet doen, maar een klare visie op de ontwikkeling en automatisering van het bedrijf hebben ze daar alleszins. Heineken is al lang veel meer dan het bierbrouwertje dat 156 jaar boven de doopvont werd gehouden. Het Nederlandse bedrijf is uitgegroeid tot een wereldspeler met meer dan 300 merken onder de arm.
Uiteraard is het pilsje nog altijd het vlaggenschip van het bedrijf met meer dan 80.000 werknemers over heel de planeet. Via RPA en met dank aan de bots van UiPath is Heineken’s afdeling Robotics and Automation er in geslaagd om het belang en de meerwaarde van automatisering op de voorgrond te plaatsen.
2019 was voor Heineken een omslagpunt. Toen stapten we af van het idee dat automatisatie iets op lange termijn was.
Katrien Peters – International Product Owner heineken
Wat houdt RPA in?
RPA staat voor Robotic Process Automation. Dat is uiteraard geen fysieke robot, maar wel een softwareprogramma. Bekijk het als een virtuele robot die taken van werknemers overneemt. Dat gebeurt op herhalende, rule-based processen.
De voornaamste taken van dergelijke RPA’s zijn bijvoorbeeld administratieve werkzaamheden zoals facturen uitschrijven, automatische bevestigingsmails versturen, enzovoort. RPA’s zijn tijdbesparend en dus heel interessant voor bedrijven. Time is money, right?
Omslagpunt in 2019
Een fout gelopen pilootproject lag, samen met de aanstelling van een nieuwe CEO, aan de basis van de kentering. “2019 was een omslagpunt voor onze organisatie”, stelt Heineken International Product Owner Katrien Peters. “Automatisatie was op dat moment hoofdzakelijk lange termijn-denken. Er was weinig vraag naar simpelweg omdat er geen bewustzijn voor automatiseringsprocessen was.”
Die insteek veranderde toen het bedrijf nog meer klantgericht ging werken via de ‘EverGreen’-strategie. “De belangrijkste vraag was plots wat de klant wil en hoe wij daaraan kunnen voldoen. En dat op een milieuvriendelijke manier, met oog voor meerwaarde en automatisatie”, vult Portfolio Manager Mark Sleijpen aan.
Tegen 2030 moeten alle brouwerijen CO²-neutraal zijn. Nog eens tien jaar verder moet dat het geval zijn voor het hele bedrijf.
Mark Sleijpen, Portfolio Manager Heineken
Van centraal naar federaal
Tot 2019 kende Heineken, zeker wat betrof automatisatie, een watervalstructuur. Vanuit één centraal punt en met weinig mensen en middelen bereikte het bedrijf te weinig. “In plaats van centraal denken zijn we toen overgestapt naar een federaal model met aparte structuren en organisaties”, gaat Peters verder. “Op die manier brachten we meer bewustzijn bij de medewerkers. In die zin dat we hen meer konden betrekken bij het RPA-programma en tegelijk doelgericht konden sturen.”
Het doel van Heineken is duidelijk. Via het UiPath-platform zet de biergigant nog meer in op Hyper Automation. Technologie zoals AI gecombineerd met RPA dus. Via RPA-ambassadeurs binnen het bedrijf wil Heineken nog meer betrokkenheid scheppen onder de medewerkers. Dat lukt aardig want nu al zijn er zeven keer meer toepassingen bezig in vergelijking met 2019.
lees ook
‘Wij zijn het luxe bestek tussen de plastic setjes’: UiPath-CEO over het succes in de enterprise-markt
Lessen geleerd en resultaten geboekt
De data driven-ingesteldheid stelde Heineken in staat om lessen te trekken uit de oude structuur. En vooral om via een gerichte en gediversifieerde aanpak resultaten te boeken. “Met meer betrokkenheid vanuit de werknemers slaagden we er in om de groei te versnellen van de automatisering.”
“Heineken heeft nu zeven producten rond automatisatie. Twee daarvan op de tool chain, een tak Robotics and Automation, digitale integratie en enablement, een Power Platform via Microsoft en een chatbotteam om de betrokkenheid voor alle medewerkers te garanderen”, aldus Sleijpen. “De steun van stakeholders over onze aanpak was dan ook van groot belang, net als de democratisering van de gebruikte technologie. Iedereen moet er zich vertrouwd mee voelen.
onze ambitie? 1 miljoen manuren per maand uitsparen tegen 2025.
Katrien Peters, International Product Owner Heineken
Cijfers spreken voor zich
Door de implementatie van UiPath zijn er over het hele bedrijf intussen 108 RPA-processen uitgerold. Dat leverde een besparing op van liefst 12.000 manuren per maand. Die trend wil het bedrijf de komende jaren verder zetten.
“Onze ambitie is om nog meer processen om te zetten. Eind dit jaar willen we aan 20.000 uitgespaarde uren per maand zitten en tegen 2025 moeten dat er liefst 1 miljoen zijn”, zegt Peters.
Die steile ambitie straalt ook af van de klimaatdoelstellingen van het bedrijf. Dat doel gaat hand in hand met de automatisatie. “Tegen 2030 moeten alle brouwerijen CO²-neutraal zijn. Nog eens tien jaar verder moet dat het geval zijn voor het hele bedrijf”, besluit Sleijpen.
Heineken was niet de enige partij die we op UiPath Together in Amsterdam konden volgen. Lees ook zeker ons verslag over hoe ASML vandaag RPA gebruikt of klik hier voor ons compleet eventverslag met de beste elementen van alle keynotes.
Dit is een redactionele bijdrage in samenwerking met UiPath. Voor meer informatie over de oplossingen van het bedrijf, kan je hier terecht.