Basware wil met ‘best of breed’-strategie de P2P-markt veroveren

puzzel stuk basware

Procure-To-Pay (P2P) is de ruggengraat van Basware dat de afgelopen jaren een succesvolle cloudtransformatie heeft ondergaan. P2P opereert als een SaaS-oplossing om financiële data te verwerken wereldwijd.

Als marktleider in het P2P-segment bestaat het risico dat je in slaap wordt gewiegd door je status. Basware heeft duizenden klanten die hun oplossingen dagelijks gebruiken. De transitie van jaarlijkse licenties naar een abonnementsvorm houdt het bedrijf scherp. Wie niet meer tevreden is, kan namelijk van vandaag op morgen eruit stappen.

De volgende stap in de cloudtransformatie van Basware is de ‘best of breed’-strategie. Virtueel staat er voor ons Mogens Pedersen, sinds een half jaar aan de slag als CTO bij Basware. Opvallend detail: tot 2,5 jaar geleden bestond de positie van CTO niet binnen het bedrijf. Mede-oprichter Ilkka Sihvo heeft zich altijd over de technische kant ontfermd en beslissingen bij diverse teams gelegd.

Meerdere oplossingen naast elkaar

“Ik ben nog maar de tweede CTO van het bedrijf. Mijn voorganger heeft de positie van CEO ingenomen”, zegt Pedersen. Ondanks dat hij nog maar een half jaar als CTO de slag is, is zijn kennis over Basware en de P2P-markt is al behoorlijk uitgebreid. Over de switch naar een SaaS-model is hij duidelijk.

“Onze producten zijn er, ze worden gebruikt. Klanten zien er een meerwaarde in. Zonder een degelijke fundering, ons technisch platform, zou dat niet het geval zijn. Klanten moeten gelukkig zijn, zeker wanneer ze een dienst in abonnementsvorm gebruiken. Het gaat overigens om elk type bedrijf, klein en groot. Die kleine bedrijven kunnen ook heel snel groot worden, wat hen ook belangrijk maakt.”

Van zodra bedrijven speciale noden hebben, kunnen we onze kern altijd gebruiken om van start te gaan.

Mogens Pedersen, CTO bij Basware

De ‘best of breed’-strategie is vandaag essentieel om Basware verder te laten groeien in de B2B-markt. Het bedrijf heeft in principe alles in huis om een totaalpakket te leveren aan bedrijven, maar in de praktijk lukt dat zelden. Volgens Pedersen zijn multinationals vandaag zelden één echt bedrijf door overnames en fusies. In zo’n wereld bestaan meerdere oplossingen naast elkaar, waardoor je flexibel moet zijn met je platform.

“Van zodra bedrijven speciale noden hebben, kunnen we onze kern altijd gebruiken om van start te gaan. Daarna kunnen we zien of iets anders die oplossing complementeert en starten we met de bouwstenen. We bieden altijd flexibiliteit, ongeacht welk profiel de klant heeft.”

Vanaf wanneer interessant?

Dany De Budt, Country Manager bij Basware België en Nederland, treedt Pedersen bij. “Het kan niet de bedoeling zijn dat Basware de enige tool is die allesomvattend is. Dat is niet logisch. Er is nood aan extra tools binnen bedrijven zoals bijvoorbeeld een ERP-pakket. Dan kunnen we dat pakket voeden met onze data.”

De ‘best of breed’-strategie geldt wel voornamelijk voor grote internationale bedrijven en is maar voor een select clubje bedrijven van toepassing in België en Nederland volgens De Budt. “Beeld je een Amerikaans bedrijf dat op jaarbasis 10 miljoen facturen verwerkt en 5 miljoen orders. Op zo’n aantallen werk je misschien voor orders liever samen met bedrijf X en voor facturering met Basware. Het analytics-luik kan een derde partij op zich nemen. Dankzij ‘best of breed’ kan dat voortaan en hoef je niet alles te nemen.”

lees ook

Belangrijke trends voor 2021 binnen de P2P-markt

In België en Nederland zitten er weinig bedrijven van zulke grootte. Dan loont het dikwijls niet om voor elk proces een apart systeem te kiezen en is een totaalpakket interessanter. “Hier spreken we over 100.000 facturen, misschien 500.000 facturen per jaar voor de grootsten”, zegt De Budt. “Als je voor dat aantal een apart systeem wil rond facturering, sourcing, procurement en analytics, dat is veel teveel. Van onze klanten in België en Nederland loont het bij misschien vijf procent om een ‘best of breed’-concept uit te werken. “

API’s als aanknooppunt

Deze kern van Basware bevat vandaag uit tal van open API’s dat andere producten als hefboom kunnen gebruiken of om iets te complementeren. Die API-aanpak is niet nieuw, maar kwam vorig jaar in een stroomversnelling volgens Pedersen. “Op online portaal voor ontwikkelaars kan je alle flows en interfaces zien die we vandaag ondersteunen. We werken daarnaast ook met belangrijke adviseurs om de nood van de klanten te verstaan. Zij voeden onze R&D-afdeling om te kijken welke business flows we nog missen.”

API’s zijn de toekomst binnen Basware. Er is een heel sterke vraag naar om meer te kunnen doen met onze data.

Dany De Budt, Country Manager bij Basware België en Nederland

Hij benadrukt wel dat het belangrijk is om ook de juiste isolatie inbouwt per API om kwaliteit te verzekeren richting ontwikkelaars. Basware werkt ook continu samen met bestaande klanten om ideeën op te doen waar er verbeteringen mogelijk zijn. Dankzij die API’s kunnen er ook partners zaken implementeren in het Basware-netwerk.

Er zijn volgens De Budt vandaag ongeveer een 20-tal API’s beschikbaar voor ontwikkelaars om mee aan de slag te gaan. De komende jaren moet er steeds meer beschikbaar worden gesteld. “Dat is de toekomst binnen Basware. Bovendien is er ook heel sterke vraag naar om meer te kunnen doen met onze data.”

Sterkte in de kern

“Het is belangrijk om als bedrijf je niche te zoeken. Je sterkte moet in je kern zitten. Het zou voor Basware een grote fout zijn om in de ERP-business te stappen. Daar staan andere fabrikanten veel verder dan ons. Het is onze verantwoordelijkheid om dan naadloze connectiviteit te voorzien met ons platform aan de hand van API’s”, zegt Pedersen. Die naadloze integratie, het Basware-ecosysteem, is van uiterst belang voor hem.

lees ook

Basware: ‘Groen hart, AI en analytics drijft ons naar een hoger niveau’

De Budt besluit dat de backbone-oplossing van Basware cruciaal is om alle data en historiek op de huisvesten, maar dat softwarespecialisten binnen sourcing, analytics of andere domeinen bovenop die data kunnen bouwen met de nieuwe strategie.


Dit is een redactionele bijdrage in samenwerking met Basware. Voor meer informatie rond hun diensten, kan je hier terecht.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home