3 manieren waarop we AI gebruiken om de wereld te verbeteren

AI, kunstmatige intelligentie, artificial intelligence
Foto via Pixabay

Artificiële Intelligentie (AI) voelt vandaag voor velen nog relatief nieuw aan. Maar de komende jaren zal het, net zoals elektriciteit, een onmisbaar onderdeel van ons dagelijkse leven worden. Eigenlijk maakt het ons leven nu al een stuk gemakkelijker, al beseffen we dat niet altijd.

Als je een computer, smartphone of ander slim toestel hebt, gebruik je AI. AI-technologie herinnert ons er bijvoorbeeld aan om bepaalde e-mails op te volgen, het helpt ons om een tafel in een restaurant te reserveren en maakt het winkelen makkelijker voor wie vaak onderweg is.

Aangezien de COVID-19 pandemie de afgelopen maanden is geëvolueerd, blijkt de toepassing van AI-technologie essentieel te zijn voor het omgooien van de manier waarop we ons leven leiden, zakendoen en hoe we het virus bestrijden. Bij Salesforce hebben we altijd geloofd in de kracht om AI in te zetten voor de goede zaak. En we moedigen vernieuwers aan om deze nieuwe technologie verder te ontwikkelen, terwijl dit gepaard gaat met het vertrouwen van de gemeenschap in de manier waarop AI wordt toegepast.

We zijn gewend om AI-functionaliteit direct te verankeren in applicaties die dagelijks door bedrijven worden gebruikt, waardoor ze tijd en geld kunnen besparen en betere beslissingen kunnen nemen. Bij spraaktechnologie betekent onze ontwikkeling van ‘bidirectionele bots’ bijvoorbeeld dat de AI-systemen van de toekomst niet alleen de kennis leren die we ze aanleren, maar dat ze ook de mogelijkheid krijgen om de gedachten van een gebruiker te analyseren en volledige gesprekken te voeren.

We zien een wereld waarin AI voor iedereen in de samenleving bereikbaar zal zijn, als een natuurlijk deel van de menselijke interactie. Door het vertrouwen van de burgers in elke verdere stap van de AI te winnen, kunnen we ervoor zorgen dat het veilig is, voor iedereen. AI werkt dan voor ons in plaats van tegen ons. Bij Salesforce doen we dit al, waarbij we AI-architecten in dienst hebben om ervoor te zorgen dat onze AI-oplossingen ethisch verantwoord worden ontworpen. Of anders gezegd: AI-oplossingen worden doelgericht ontwikkeld en gevoed door waarden.

AI werkt dan voor ons in plaats van tegen ons.

Dit zijn drie manieren waarop AI wordt gebruikt om goed te doen – om de verspreiding van het coronavirus aan te pakken en om de gemeenschap nu en in de toekomst beter te beschermen.

1. Versnelling van de ontdekking en ontwikkeling van geneesmiddelen

De ontwikkeling van geneesmiddelen voor zeldzame ziekten is traditioneel een langzaam proces. Het is bewezen dat dit met behulp van AI-systemen veel gemakkelijker en sneller kan en met meer kans op succes. Behalve dat het ons helpt om het coronavirus te begrijpen, hoe het kan worden beheerd en hoe de effecten ervan kunnen worden ingeperkt, versnellen algoritmen en machine learning de ontwikkeling van geneesmiddelen (nieuwe en eventueel andere toepassing van bestaande), evenals de planning van klinische proeven.

Terwijl medische onderzoekers op zoek zijn naar een behandeling voor het coronavirus, worden AI-systemen bijvoorbeeld ingezet om de toenemende literatuur over het virus te bestuderen om daarin dan te wijzen op de overeenkomsten en verschillen en om elementen te ontdekken die wetenschappers misschien gemist hebben. AI wordt ook ingezet om de geschiktheid van geneesmiddelen te overwegen en een lijst van kandidaat-geneesmiddelen voor klinisch onderzoek voor te stellen. Daarnaast schat men dat het gebruik van AI voor de ontwikkelingskosten van nieuwe geneesmiddelen – in een vroeg stadium – met bijna een derde vermindert.

2. Technologie toegankelijk maken voor iedereen, en ons verbonden houden

Wanneer AI goed ontwikkeld en gebruikt wordt, is het een geweldig middel om gelijkheid te stimuleren. Voor oudere mensen en voor wie technisch minder onderlegd is, wordt de interactie met technologie tijdens deze coronapandemie een stuk eenvoudiger dankzij gebruiksvriendelijke platformen die met spraaktechnologie ondersteund zijn. Het toestel is altijd beschikbaar, klaar om te luisteren en vragen te beantwoorden. Dankzij de vertaalcapaciteiten is het ook mogelijk om met AI-technologieën audio in verschillende talen om te zetten, waardoor doven of slechthorenden worden geholpen.

AI helpt bedrijven niet alleen om in contact te blijven met klanten tijdens deze gezondheidscrisis, maar zorgt ook voor hun veiligheid. Denk bijvoorbeeld aan de toegenomen behoefte aan AI-gedreven contact center messaging. Hierbij helpen AI-agents bedrijven om problemen van klanten op te lossen en kunnen hun werknemers tegelijkertijd de ‘sociale distancing’-regels respecteren. Een ander voorbeeld komt van bedrijven die gebruik maken van de Einstein Voice-technologie van Salesforce om alledaagse zakelijke transacties, zoals het loggen van notities van meetings of het bijwerken van gegevens in CRM-systemen, zo naadloos mogelijk te laten verlopen.

Nog een voorbeeld naar aanleiding van corona. In Australië hebben we, samen met Datarati, Virgin Group geholpen door de allereerste AI-chatbot te lanceren. De reisgroep kon zijn klanten helpen dankzij deze volledig geïntegreerde oplossing voor gastenrelaties, die klanten helpt bij het snel maken of herplannen van reisarrangementen, het zelf beheren van hun boekingen en het ontvangen van de meest actuele vluchtinformatie.

Vorig jaar, slechts enkele maanden voor het begin van de wereldwijde gezondheidscrisis, toonde onderzoek van Salesforce aan dat 75% van de klanten van een bedrijf al verwacht dat hun ervaring met behulp van technologie – denk maar chatbots en spraakassistenten – verrijkt wordt. We mogen er dus zeker van uitgaan dat spraaktechnologie een integraal onderdeel zal worden van de apps die bedrijven aanbieden. Op die manier zal het gebruiksgemak voor iedere klant verbeteren en zal onze omgang met technologie een andere invulling krijgen.

3. Een efficiëntere en veerkrachtigere gezondheidszorg creëren

Zorgverleners maken vandaag gebruik van AI-systemen om de vraag naar bedden en beademingstoestellen/ventilators op de intensive care te helpen voorspellen – iets wat een revolutie kan teweegbrengen in de manier waarop onze gezondheidssystemen nu en in de toekomst functioneren.

Tijdens de pandemie heeft een aantal ziekenhuizen in de Britse National Health Service (NHS) een nieuw voorspellingssysteem getest dat statistieken, voorspellingen en simulaties zal leveren aan de zorgverstrekker, waardoor de diensten de beschikbare middelen effectiever kunnen plannen en hun capaciteit kunnen delen met naburige ziekenhuizen.

Naast coronavirus-gerelateerde cases helpen AI-oplossingen ziekenhuizen bij het stroomlijnen van de beslissingsprocessen over hoe ze bedden toewijzen aan patiënten, welke patiënten klaar zijn om het ziekenhuis te verlaten en wie er nog moet blijven. Waar voorheen het medisch personeel hiervoor enkel kon vertrouwen op vermoeiende taken zoals telefoongesprekken en papieren lijsten, en managers al dagen van tevoren moesten inschatten of ze patiënten moesten ontslaan, helpt AI de zorgverleners om patronen te herkennen via de individuele vitale functies van patiënten. Door bijvoorbeeld de bloeddruk en hartslag te controleren, kunnen verplegers sneller beslissingen nemen en tegelijkertijd de risico’s verminderen.

Hoe we AI inzetten om goed te doen

Elk van deze voorbeelden laat zien hoe AI op een positieve manier wordt ingezet bij het aanpakken van het coronavirus en de impact ervan op gemeenschappen. Ze tonen aan hoe belangrijk het is dat we technologie met een bepaald doel ontwikkelen, dat we de juiste data nodig hebben om een algoritme te trainen, en dat technologische oplossingen met waarden doordrongen moet zijn.

Nu zorgverleners tijdens deze pandemie en in de toekomst steeds meer op AI-systemen gaan vertrouwen en overheden over de hele wereld nadenken over manieren om de risico’s van nieuwe technologieën te beperken, is het absoluut noodzakelijk dat de publieke sector en het bedrijfsleven samenwerken om ervoor te zorgen dat het ontwerp en gebruik van AI door de juiste waarden gedreven wordt.

Dit is een gastbijdrage van Max Swerdlow, Country Leader voor België en Luxemburg bij Salesforce. Via deze link vind je meer informatie over de oplossingen van het bedrijf.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.