Review: Foscam FI9928P – ip-camera met 60 meter nachtzicht

Op Techzine bespreken we regelmatig ip-camera’s, een steeds belangrijker onderdeel voor het beveiligen van thuis- en kantoorruimtes. Uit de Pro-serie van Foscam ontvingen we de FI9928P, een imposant ogende PTZ-buitencamera die met name opvalt vanwege de claim dat de infraroodleds een bereik van liefst 60 meter hebben. Wij zijn uitgebreid aan de slag gegaan met deze camera.

Zoals al aangegeven is de Foscam FI9928P het type camera waarvan je graag hebt dat mensen hem zien hangen aan je gevel, want fors van formaat. Hij weegt dankzij een dikke en degelijk aanvoelende stalen behuizing ruim 1,8 kg, komt een kleine 24 centimeter vanaf de muur en is zo’n 21 centimeter hoog.

De FI9928P is in de basis een dome-camera, die dus onderaan de behuizing hangt. Dankzij PTZ (pan-tilt-zoom) kun je hem echter precies zo richten als nodig is in een specifieke situatie. Hij kan 355 graden draaien in horizontale richting (pannen) en 90 graden in verticale richting (tilten). Wil je zaken dichterbij halen, dan beschikt hij over 6x digitale zoom en 4x optische zoom.

Bij digitale zoom teer je als het ware in op de totale beschikbare resolutie en hou je na inzoomen een eindproduct over met een lagere resolutie dan wat de sensor maximaal kan produceren. Optische zoom vindt plaats in de lens zelf en behoudt de originele resolutie. Dat betekent dat je ook als je extreem inzoomt nog altijd een scherp beeld hebt. Zeker bij een buitencamera die is bedoeld om een groot gebied te bestrijken, is dat zeker een pluspunt.

Voor de sensor is aangeklopt bij Sony. Het is er eentje met een resolutie van 2 MP, waarmee je tot full hd mee vast kunt leggen. De glazen lens heeft een diafragma van f/1.6, wat vrij lichtgevoelig is. De groothoek van de lens is op zichzelf al behoorlijk fors (125 graden), het feit dat je kunt pannen en tilten maakt het gebied dat je in de praktijk kunt bestrijken alleen maar groter. Om de camera heen zie je niet minder dan zes serieus grote leds zitten, die moeten zorgen voor de 60 meter nachtzicht waarmee wordt geschermd. Hoe deze het doen, lees je op een van de volgende pagina’s.

De Foscam FI9928P wordt geleverd met een zeer complete kabelboom. Naast een aansluiting voor de voedingsadapter zien we een 100Mbit RJ45-aansluiting, 3,5 mm audio in- en uitgangen en een in-/uitgang voor aansluiting op een alarminstallatie. De boom gaat netjes door de voet heen, dus je kunt hem eenvoudig door een muur heen trekken. Dat is de veiligste manier om een camera op te hangen, omdat de kabels op deze manier niet eenvoudig doorgesneden kunnen worden. Voor het monteren van de camera op de muur, levert Foscam een boormal mee.

Wil je de kabels niet meteen door een muur heen trekken, dan is dat ook mogelijk. In de voet is een uitsparing gemaakt waar je de boom doorheen kan leiden. De kabelboom is ongeveer een meter lang, wat gangbaar is. De lengte van het netsnoer is met 1,5 meter aan de korte kant wat ons betreft. In PoE is niet voorzien, dus je moet echt een aparte stroomvoorziening hebben.

Aangezien je voor de stroomvoorziening toch een weg naar binnen moet vinden voor de kabelboom, lijkt het ons logisch dat je de FI9928P ook bekabeld op het netwerk aansluit. Wil of kun je dat niet, bijvoorbeeld omdat je lastig een kabel kunt trekken naar de locatie waar je de camera op wilt hangen, dan kun je hem ook draadloos aansluiten op je netwerk. De camera ondersteunt een datastroom op 802.11n, voor een linkrate van 150 Mbps. De externe antenne wordt overigens netjes meegeleverd. Foscam heeft verder een microsd-kaartsleuf aangebracht, waarop je opnames op kunt slaan. Daar kun je een sd-kaartje in kwijt van maximaal 128 GB. Om bij deze sleuf te komen, moet je het kapje boven de lens losschroeven.

Foscam heeft aan de FI9928P een adviesprijs gehangen van 319,95, wat ons betreft een zeer scherpe prijs als je bekijkt wat je hier allemaal voor terugkrijgt aan hardware.

Mogelijkheden

Qua mogelijkheden zien we bij de FI9928P het standaard aanbod van Foscam, dat je bijvoorbeeld ook tegenkomt op de recent besproken R2-camera met Human Detection. Daar is overigens helemaal niets mis mee, want dat is op zichzelf al behoorlijk uitgebreid. Wat we er meer mee duidelijk willen maken is dat je bij Foscam de verschillen tussen de camera’s met name moet zoeken in de hardware, niet zozeer in de mogelijkheden.

Zoals gebruikelijk bij camera’s van Foscam, heb je de keuze tussen een webinterface en een app als het gaat om het beheer van je ip-camera. Voor uitgebreide instellingsmogelijkheden kun je het beste naar de webinterface gaan. Wil je even snel een basisinstelling aanpassen, dan is de app handiger. Met de app hoef je ook geen verdere instellingen in te voeren om van buiten je eigen netwerk toegang te krijgen tot de beelden. Je moet namelijk een account aanmaken en hebt daarna overal vandaan toegang tot je camera. Via de app kun je verder ook nog een abonnement afsluiten om je beelden in de Foscam Cloud op te slaan. Hier rekent Foscam 49,99 euro per jaar voor als je een retentie wil hebben van zeven dagen. Wil je de beelden dertig dagen terug kunnen kijken, dan moet je 129,99 euro per jaar afrekenen. Vergeleken met de tarieven van andere leveranciers van cloud-camera’s is dit een schappelijke prijs, al krijg je bijvoorbeeld bij Netgear’s Arlo camera’s standaard zeven dagen zonder extra te hoeven betalen. Je kunt dan overigens wel alleen clips opslaan, voor continu opnemen moet ook bij die camera’s extra betaald worden.

De app heeft ergens in de afgelopen maanden overigens een serieuze update gekregen en ziet er nu een stuk strakker en beter uit. Weg zijn de quasi-vrolijke blauwe stroken, alles is nu over het algemeen in grijs/zwart en wit weergegeven. Wat ons betreft is dit een flinke verbetering.

Je kunt de installatie volledig via de app doen of hier de webinterface voor gebruiken. Wil je alles tot in de puntjes instellen, dan raden we je aan om die laatste methode te gebruiken, al was het maar omdat een webinterface net wat meer overzicht biedt dan een schermpje op een smartphone. Daarnaast is de webinterface ook iets uitgebreider, al is de app ook al zeer compleet. In de app kun je sommige zaken met betrekking tot bewegingsdetectie instellen, bijvoorbeeld de gevoeligheid en de trigger interval. Dat is het aantal seconden vanaf de start van de opname dat de camera geen andere bewegingen meldt, omdat dat onnodig veel meldingen als gevolg zou hebben. Voor het instellen van de maximaal drie detectiezones die de camera in de gaten moet houden, moet je echter wel naar de webinterface. Dat is op zich ook niet meer dan logisch, want dat lijkt ons niet echt prettig instellen op een touchscreen. Ook bijvoorbeeld het monitoren van tot maximaal 9 camera’s vanaf een enkele beheeromgeving (Multi-camera) kan alleen vanuit de webinterface.

Verder is het goed om te weten dat je twee streams tegelijkertijd kunt opnemen en versturen naar meerdere locaties. Handig als je bijvoorbeeld een stream met hoge kwaliteit lokaal weg wil schrijven, maar in verband met uploadbeperkingen bijvoorbeeld een stream van wat mindere kwaliteit via ftp naar een locatie elders wil sturen. Ook de mogelijkheid om de camera te laten ‘cruisen’ volgens een vast patroon is vermeldenswaard. Dit houdt in dat je hem continu volgens een vast patroon kunt laten pannen en tilten.

Je kunt de Foscam FI9928P gebruiken in combinatie met NAS-apparaten van onder andere Synology en Qnap. Hij ondersteunt het universele Onvif-protocol. In tegenstelling tot de Foscam R2, konden we ten tijde van de test nog geen profiel van de FI9928P vinden in Synology’s Surveillance station, dus je zal het ook echt met de algemene Onvif-instellingen moeten doen. Aangezien nagenoeg alle Foscam-camera’s wel met naam en toenaam in deze omgeving zijn opgenomen, lijkt het een kwestie van tijd vooraleer dat ook het geval is voor dit model.

De camera heeft overigens een geïntegreerde firewall. Hiermee kun je bepalen vanaf welke ip-adressen de toegang tot de camera is toegestaan. Je kunt dit doen middels het blacklisten van adressen, maar ook via whitelisten. Dat laatste zouden wij altijd aanraden, ook al is het soms wellicht wat werk om een nieuw ip-adres toe te voegen aan de lijst met toegestane adressen. Je houdt hiermee veel beter in de hand wie wel en geen toegang mogen hebben dan het geval is bij blacklisten.

Voorheen wilde het nog weleens voorkomen dat het niet mogelijk was om live video in bijvoorbeeld Chrome te bekijken. Dat is inmiddels opgelost. Voor Chrome is er tegenwoordig in ieder geval ook een plugin beschikbaar. Voor Firefox is dat nog niet helemaal in orde, maar daar wordt aan gewerkt. Andere Foscam-camera’s bieden deze ondersteuning al wel, voor de FI9928P wordt dit middels een update binnenkort geregeld. Het is uiteraard ook mogelijk om gebruik te maken van externe Video Management Software. Foscam biedt dit zelf ook (gratis) aan, in de vorm van FoscamVMS.

Beeldkwaliteit/Prestaties

In het algemeen zet de Foscam FI9928P uitstekende prestaties neer bij daglicht. Zeker de mogelijkheid om zaken zoals contrast, verzadiging en belichting handmatig bij te stellen, zorgen ervoor dat je wat betreft kleurweergave zelf een behoorlijke vinger in de pap hebt. Het dynamisch bereik van de camera is standaard niet enorm tot de verbeelding sprekend. Richt je de camera op een situatie waarbij het verschil tussen licht en donker relatief groot is, dan doe je er goed aan om in de webinterface WDR op ‘On’ te zetten. Ook dan zijn er overigens limieten aan wat nog goed weergegeven kan worden, hebben we ervaren. Vanonder een afdakje naar een (toegegeven) behoorlijk felle lucht met bewolking valt de lucht duidelijk wat weg. Op zich geen probleem, want het belangrijke deel van de scène staat er wel keurig op, maar ook iets om rekening mee te houden bij de plaatsing.

Als het gaat om de resolutie en de framerate, is het goed om wat te experimenteren. In onze testopstelling zien we duidelijk dat de combinatie van Full HD met een bitrate van 4 Mbps en een framerate van 25 fps net iets te veel van het goede is voor de camera. Dit is goed te zien als de wind door de bladeren van een boom heen gaat. Hij kan dan de verversingssnelheid niet aan. De framerate naar 20 fps zetten lost dit probleem al grotendeels op, maar je zou bijvoorbeeld ook nog wat kunnen spelen met de bitrate. Dat laatste is alleen al een goed idee, omdat een stream met een bitrate van 4 Mbps behoorlijk wat opslagruimte in beslag neemt. Wat de camera wel en niet aankan is sowieso afhankelijk van waar je hem exact gaat plaatsen. We zouden je ook altijd aanraden om op de plek waar je hem wilt gaan hangen eerst goed na te gaan of de camera er doet wat jij wilt dat hij doet, alvorens je overgaat tot het ophangen van het apparaat.

Ook is het goed om wat te experimenteren met de bewegingsdetectie van de camera. Als je niet wilt dat iedere beweging van de bladeren aan een boom een opname triggert, moet je even wat spelen met de gevoeligheid. De bewegingsdetectie vindt namelijk plaats in de sensor, niet middels een PIR-sensor. Met een PIR-sensor hoef je hier veel minder mee bezig te zijn, omdat die reageert op de energie die door menselijke lichamen worden afgestraald en dus in principe nooit afgaan als er een tak of een blaadje beweegt.

Waar we bij de Foscam FI9928P natuurlijk met name benieuwd naar waren, zijn de prestaties in het donker. 60 meter zicht met alleen infraroodleds als belichting is namelijk een serieus eind. Er zitten zoals al eerder aangegeven zes forse leds rondom de lens (waarin uiteraard ook is voorzien in ir-cut, om overdag geen infrarood op de sensor te laten vallen). Deze zes staan echter nooit tegelijkertijd aan. Het is afhankelijk van de afstand tot datgene wat in de gaten gehouden moet worden, welke leds er gebruikt worden. Dit houdt dus ook in dat ze niet allemaal dezelfde intensiteit hebben, wat op zich ook logisch is gezien de verschillende afstanden die overbrugd moeten worden. Als je de camera ergens hangt waar het te bewaken object relatief dichtbij is, dan zouden te krachtige leds alleen maar zorgen voor overbelichting. Dan zie je alleen nog maar een witte waas.

Visueel is er ook een verschil zichtbaar tussen ten minste twee van de zes leds en de andere vier. Waar vier achter een soort melkglas zitten, zijn er twee die door volledig transparant glas voor de extra belichting zorgen. Die laatste hebben de hoogste intensiteit en worden ingeschakeld als er over de grootste afstanden bijgelicht moet worden.

Of de FI9928P exact 60 meter haalt, hebben we niet nagemeten. Wel is duidelijk dat de leds zeer krachtig (kunnen) zijn, terwijl de minst krachtige exemplaren niet te fel zijn voor objecten dichtbij. De kwaliteit in het donker is zoals we van Foscam gewend zijn goed, maar wel met behoorlijk wat compressie, die wordt toegepast tijdens het post-processen van het beeld. Dit resulteert in opnames met zeer weinig ruis, maar ook in beelden die enigszins onnatuurlijk ogen. Zo kan het beeld her en der wat ‘uitgesmeerd’. Pas je minder compressie toe, dan oogt het beeld natuurlijker, maar treedt er wel sneller ruis op. Zeker als het je te doen is om gewoon zo duidelijk mogelijk in beeld te krijgen wie er langskomt of wat er gebeurt, is de keuze van Foscam prima te verdedigen.

Conclusie

Met de FI9928P heeft Foscam een erg interessante ip-camera voor gebruik buitenshuis in het assortiment. Hij is zeer robuust gebouwd en biedt zo goed als alle aansluitingen die je nodig hebt. Met de ingebouwde microsd-kaartlezer heb je zelfs de mogelijkheid om opnames in de camera zelf op te slaan. Aangezien het mogelijk is om twee streams tegelijkertijd op te nemen, kun je de beelden dan ook nog gewoon naar een netwerklocatie wegschrijven. Zeker als je een relatief groot gebied wil bestrijken maar je wilt de kosten binnen de perken houden, is deze camera het overwegen meer dan waard. Dit niet alleen vanwege de ruime pan- en tilt-mogelijkheden, maar ook vanwege het grote bereik van de krachtigste van de zes ir-leds die rondom de lens zitten.

Met de beeldkwaliteit is in het algemeen weinig mis, al raden we je bij ieder ip-camera die je installeert aan om uitgebreid te experimenteren met de instellingen. De optimale instellingen kunnen namelijk nogal verschillen per situatie. Het dynamisch bereik van de camera is ook met WDR ingeschakeld niet extreem fors, maar zal voor de meeste omgevingen voldoende zijn. Zet je de kwaliteitsinstellingen van de stream op zijn allerhoogst, dan heeft de camera het in sommige gevallen wat moeilijk om een volledig vloeiend beeld op te nemen. Ook hier geldt weer dat je er goed aan doet om ook over de plaatsing van de camera goed na te denken. Het ontbreken van PoE is iets om rekening mee te houden als je het apparaat op een plaats wil ophangen waar je wel een netwerkaansluiting tot je beschikking hebt, maar geen stopcontact. Je kunt hem dan overigens ook nog altijd draadloos verbinden met het netwerk.

Foscam voorziet in veel instellingsmogelijkheden, waarmee je nagenoeg alle gangbare zaken in kunt stellen. Wil je alle mogelijkheden tot je beschikking hebben, dan is de webinterface de beste optie. De app is echter ook erg uitgebreid en zal nadat de FI9928P eenmaal is geïnstalleerd voor verreweg de meeste zaken ook prima volstaan.

Al met al kunnen we de Foscam FI9928P van harte aanbevelen als je op zoek bent naar een robuuste buitencamera voor het in de gaten houden van een groot gebied. Een Silver Award is zeker op zijn plaats.

.pro’s

• Uitgebreide functionaliteit;
  • Goede beeldkwaliteit;