Een patentaanvraag van Intel verklapt dat het bedrijf voor zijn GPU’s naar een modulair design kijkt.
Intel wil toekomstige grafische kaarten via zogenaamde Multi Chip Modules (MCM) bouwen. Dat blijkt uit een patentaanvraag. De fabrikant gaat daarmee AMD achterna en ook Nvidia wil de techniek omarmen. Een MCM-GPU combineert meerdere grafische processors in een hiërarchische structuur. Die verschillende modules werken vervolgens samen om één frame af te leveren. Zo gaan de prestaties van een GPU omhoog zonder dat de complexiteit van de grafische processors zelf drastisch moet toenemen.
Werklast verdelen
Het basisprincipe is niet zo complex. Eén GPU-module is de baas. Die analyseert het frame dat gerenderd moet worden voor zogenaamde zichtbaarheidsdata. De chip kijkt welke objecten in een scene zichtbaar zijn en welke niet, zonder ze te renderen. Dat is een snelle en eenvoudige job. Vervolgens genereert de chip een raster op basis van die eerste analyse. De verschillende vakken van het raster worden dan toegewezen aan de andere GPU-modules, die samenwerken om het frame te renderen. Bekijk het concept als een uitgebreide versie van SLI of Crossfire, maar dan op de GPU zelf en geoptimaliseerd.
Intel verklapt verder nog geen details, maar geeft zo wel een mooie indicatie van de richting die het uit wil met zijn eigen GPU’s. Het bedrijf werkt al een tijdje aan eigen grafische kaarten om te concurreren met AMD en Nvidia. Van de vruchten van die ontwikkeling kan je al proeven wanneer je een Tiger Lake (of Alder Lake)-chip in je laptop hebt. Enkele bescheiden discrete kaarten verschenen ook al op de markt, maar 2022 wordt in principe echt het jaar van de Intel-GPU. Het is weinig waarschijnlijk dat dat deze kaarten al MCM-technologie gebruiken, al zal Intel de architectuur waarschijnlijk wel door ontwikkelen om met toekomstige module-gebaseerde GPU’s te werken.