Nvidia heeft een bètaversie gelanceerd van Eye Contact. Die AI-toepassing zorgt dat je tijdens een videocall altijd oogcontact houdt met de persoon aan de andere kant van het scherm.
Tijdens videogesprekken valt het vaak op dat er weinig tot geen oogcontact is tussen de deelnemers. Simpelweg omdat constant in de camera kijken praktisch niet mogelijk is. Daar heeft Nvidia nu een oplossing voor gevonden. Het AI-aangedreven Eye Contact zorgt er voor dat de interactie er altijd is. En met altijd bedoelen we ook echt altijd. Net dat maakt de toepassing voor iedereen die het programma al kon testen bijzonder ongemakkelijk.
Virtuele effecten
Nvidia versterkt met de toepassing haar Broadcast 1.4 programma. De tool voor livestreaming en videoconferencing maakt van elke kamer een thuisstudio. “Om het effect nog te versterken hebben we twee effecten toegevoegd, Eye Contact en Vignette”, schrijft Nvidia op haar website. Meer dan twintig partners hebben al effecten toegevoegd aan Broadcast, dat onder andere is voorgeïnstalleerd op laptops van Acer, Asus en andere Lenovo’s.
“Een Vignette effect, dat vergelijkbaar is met apps zoals Instagram, is geïntegreerd in Broadcast. De gebruiker kan het combineren met een subtiele achtergrondvervagingseffect om een AI-gesimuleerd bokeh-beeld op de webcam te krijgen. Daardoor verbetert de visuele kwaliteit onmiddellijk”, aldus Nvidia. Het bedrijf geeft mee dat zowel Eye Contact als Vignette zijn toegevoegd op vraag van de community.
Hoongelach
Om het oogcontacteffect te verkrijgen, vervangt Eye Contact jouw ogen in de video door een paar software gecontroleerde en gesimuleerde oogballen. Die staren daardoor altijd recht in de camera, ook wanneer je eigenlijk naar iets anders kijkt. De toepassing kopieert letterlijk alles, van de kleur van de ogen tot het moment waarop je knippert. Met de functie vindt Nvidia lang niet het warm water uit. In 2019 kreeg de toepassing in FaceTime al het nodige hoongelach te verwerken.
Dat lot lijkt nu ook het deel te zullen worden van Eye Contact. In een post op Twitter verwoordde ene The D-Pad het zo: “Ik heb ook altijd gewild dat streamers een angstaanjagend niveau van ononderbroken oogcontact zouden behouden terwijl ze tekst lezen die duidelijk niet in hun webcam wordt weergegeven.”
Ook voormalig nieuwsanker Scott Baker vindt de toepassing niet echt geslaagd. “Dit is niet de juiste manier om meer interactie te krijgen met de gesprekspartner”, zegt hij aan Arstechnica. Om een effectieve communicatie te verkrijgen, moet het oogcontact net op geregelde momenten worden verbroken. De kracht van oogcontact is vaak onderzocht. Wanneer iemand langer dan zeven tot tien seconden in iemands ogen kijkt, dan wordt dit als oncomfortabel en zelfs akelig bevonden. Dat geldt ook voor oogcontact bij een etentje, in een groepsgesprek en door een camera.”