AR-specialist Magic Leap geeft verkoop op

Magic Leap One Creator Edition

Magic Leap stopt met de verkoop en marketing van eigen producten, en gaat volledig inzetten op technologielicenties.

Augmented Reality-bedrijf Magic Leap ontslaat 75 mensen en stopt met de verkoop en marketing van eigen producten. Dat weet Bloomberg. Magic Leap gaat zich volledig richten op de verkoop van technologielicenties aan andere partijen die de innovaties van het bedrijf willen integreren. Het is onduidelijk of er al belangrijke licentie-klanten zijn.

Magic Leap hoopte in 2018 mee te surfen op een AR-golf die er nooit echt kwam. Het bedrijf lanceerde een AR-headset die naast de Microsoft Hololens moest staan. De bril was geen succes: ontwikkelaars waren er niet tevreden over en na een jaar zouden er maar 6.000 exemplaren over de toonbank zijn gegaan. De initiële doelstelling bij lancering was één miljoen headsets, en werd later bijgesteld naar een nog steeds overdreven optimistische 100.000 stuks.

Metaverse

Magic Leap gaf niet op, maar stelde zijn missie bij. De tweede iteratie van de bril zou geen consumentenproduct zijn, maar werd ontwikkeld voor bedrijven. Die bril kwam eind 2022 op de markt. Ook te midden van de door Mark Zuckerberg verzonnen metaverse-hype, kon Magic Leap echter niet kapitaliseren op zijn product.

Nu past Magic Leap zijn strategie opnieuw aan, al is er van een groots toekomstplan geen sprake meer. Investeerders zouden door de focus op technologielicenties proberen om nog een beetje waarde van Magic Leap te recupereren, aldus anonieme bronnen.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.