SAP kondigt nieuwe uitbreidingen aan voor het Datasphere-platform. Hiermee wil het bedrijven gidsen doorheen hun gegevens om sneller tot bruikbare inzichten te komen.
SAP breidt Datasphere fors uit. Datasphere is de spirituele opvolger van Data Warehouse Cloud en met nieuwe updates wil SAP het dataplatform naar eigen zeggen ‘klaarstomen voor het AI-tijdperk’. Nieuwe functies, aangestuurd door AI, maken bedrijfsplanning gemakkelijker door het datalandschap te vereenvoudigen en de interactie met data intuïtiever te maken.
SAP beloofde aan het begin van het jaar ‘all-in’ te gaan met (generatieve) AI en wil die belofte alvast waarmaken binnen Datasphere. Het voegt zijn eigen generatieve AI-tool Joule toe aan de Analytics Cloud. Door gebruik te maken van vectorfunctionaliteiten in S/4HANA Cloud heeft Joule toegang tot relevante bedrijfsgegevens. Integratie van het AI-beleidsplatform van Collibra moet zorgen voor betrouwbare gegevens en hogere transparantie.
Kompas
Een andere toevoeging aan Datasphere is de knowledge graph die verborgen inzichten en patronen in gegevens naar de oppervlakte moet brengen. Dit stelt zowel technische als zakelijke gebruikers in staat om diepgaande relaties tussen data, metadata en bedrijfsprocessen te begrijpen.
Om bedrijven de weg te helpen vinden van inzichten naar planning, komt er ook een ‘kompasfunctie’ in Datasphere. Organisaties kunnen complexe simulaties uitvoeren via een chatinterface, met een directe koppeling met SAP-applicaties en gegevens van derden. Zo kunnen zij de impact van bepaalde beleidsbeslissingen nemen om tot het beste plan te komen.
Charmeoffensief
Dit klinkt allemaal goed en wel, maar SAP heeft zich de laatste maanden niet erg populair gemaakt bij zijn eigen klanten. Het bedrijf wil iedereen naar de cloud krijgen en geeft zijn cloudklanten een opzichtige voorkeursbehandeling, iets wat klanten die verkiezen on-prem te blijven logischerwijs maar matig kunnen appreciëren.
lees ook
SAP zaait ongenoegen en oogt ongeloofwaardigheid met voorkeursbehandeling cloud
Ook Belgische bedrijven zijn niet helemaal opgezet met de werkwijze van SAP. Beltug, de Belgische vereniging voor IT-beslissingsnemer, richtte een taskforce op om naar die bezorgheden te luisteren. SAP probeert nu met een financieel charmeoffensief misnoegde klanten alsnog mee aan boord te krijgen.