Birst lanceert AI-gebaseerde Smart Analytics

Birst Smart Analytics

Birst, een specialist in cloudgebaseerde business intelligence (BI) en analytics voor grootzakelijke bedrijven, lanceert Smart Analytics. De oplossing biedt een nieuwe reeks AI-functies. Deze maken gebruik van machine-learningalgoritmen om gebruikers nieuwe intelligente inzichten te bieden.

Volgens de dochteronderneming van Infor zorgt een ‘robuuste semantische’ laag van het Birst-platform voor een meer persoonlijke, betrouwbare en bruikbare intelligentie. Smart Analytics biedt naar eigen zeggen geautomatiseerde en gepersonaliseerde inzichten en aanbevelingen. De BI-ervaring verandert hierdoor van beschrijvend (wat gebeurt er) in diagnostisch (waarom gebeurt het) en voorspellend (wat zal er gebeuren).

Zo beweert Birst dat Smart Insights de eerste in een reeks van AI-functionaliteiten is, waarmee zakelijke gebruikers de kracht van data science toepassen en direct zien welke variabelen de Key Performance Indicators (KPI’s) aansturen. Daarnaast kunnen gebruikers relaties ontdekken tussen een bepaalde KPI en talloze bedrijfsvariabelen en vervolgens automatisch visualisaties en dashboards genereren, die het gedrag van de KPI verklaren.

Kenmerken

De belangrijkste kenmerken van Smart Insights zijn volgens Birst: het sneller en op een grotere schaal ontdekken van betekenisvolle relaties tussen bedrijfsattributen, maatregelen en KPI’s, naast ook het automatische creëren van nieuwe dashboards en rapporten op basis van Value-Based Design-principes.

Ook kunnen gepersonaliseerde resultaten, die gebaseerd zijn op de context van het dashboard,  worden gepresenteerd. Dit is inclusief toegepaste filters van de governance-laag. Daarnaast ziet het bedrijf het bieden van inzicht in de gehele semantische laag van Birst als een van de belangrijkste kenmerken. Alle gerelateerde gegevens worden naar eigen zeggen geanalyseerd, inclusief netwerkgegevens en gegevens van eindgebruikers.

Daarnaast zouden gebruikers door de zogeheten Networked BI-mogelijkheden in het Birst-platform hun eigen lokale gegevens kunnen invoeren en koppelen aan analytische instances in het bedrijfsnetwerk. Vervolgens kan Smart Insights op deze uitgebreide dataset worden toegepast om een completer beeld te krijgen. Iets wat zakelijke prestaties bevordert.

AI en BI

“Artificiële intelligentie verandert de manier waarop mensen werken en omgaan met gegevens volledig. De Smart Analytics-oplossingen, startende met Smart Insights, helpen bedrijven het bereik van BI te verbreden. Zakelijke gebruikers kunnen hierdoor van mogelijkheden profiteren die tot nu toe alleen beschikbaar waren voor hoogopgeleide data scientists. Ze krijgen inzichten uit gegevens op een snellere en schaalbaardere manier, waarbij ze vaak relaties tussen gegevens ontdekken die ze anders misschien nooit hadden overwogen”, aldus Brad Peters, senior vice president en algemeen directeur van Birst.

Hert bedrijf laat weten Smart Analytics ook nog te willen uitbreiden met Anomaly Detection, Natural Language Generation/Querying (NLG/NLQ) en Intelligent Alerting.

Lees ook: AI, machine learning en deep learning: wat is het verschil?

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home