Google helpt je binnenkort AI-afbeeldingen op te sporen

Binnenkort zal je in Google Search kunnen achterhalen of een afbeelding al dan niet door AI gegenereerd is. Google maakt hiervoor gebruik van de C2PA-authenticatie.  

Google plant een technologie uit te brengen die in staat is om te achterhalen of een foto genomen is met een camera, bewerkt met een software, of door AI gegenereerd is. Deze technologie wordt uitgerold in de vorm van een ‘over deze afbeelding’-functie, die bij de zoekresultaten zal verschijnen. Google gebruikt een systeem dat onderdeel is van de Coalition for Content Provenance and Authenticity (C2PA). De tool zal in de komende maanden verschijnen binnen Google Search en Google Ads, al is een betere interoperaliteit met andere partijen nodig om al het potentieel eruit te halen.   

C2PA-standaard

Google’s systeem is onderdeel van de Coalition for Content Provenance and Authenticity (C2PA). De C2PA stelt technische normen voorop voor de herkomst van digitale inhoud, samen met andere grote techbedrijven. Naast Google ondersteunen ook Amazon, OpenAI, Intel, Microsoft en Adobe ook de C2PA-authenticatie. Google hielp mee aan de ontwikkeling van de nieuwste technische C2PA-standaard (versie 2.1).

Als een afbeelding C2PA-metadata bevat, kunnen mensen aan de hand van de ‘Over deze afbeelding’-functie achterhalen of deze gemaakt is met AI-tools. Dit biedt gebruikers een bredere context over de afbeelding. Google zal in de komende maanden deze nieuwste versie van Content Credentials naar Google Search en Google Ads brengen. De tool zal beschikbaar zijn in Google Afbeeldingen, Lens en Circle to Search.

Interoperabiliteit

Google mag dan wel de authenticatiestandaard van C2PA hebben overgenomen, het heeft pas echt kans op slagen als er op grote schaal wordt meegewerkt. Slechts enkele camera’s ondersteunen de open technische standaard van de C2PA, waarbij metadata aan de afbeelding wordt toegevoegd. Wanneer de interoperabiliteit met alle hardware en software op punt staat, heeft het mechanisme pas echt kans op slagen.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.