Google Chrome toont voortaan de kalender op het startscherm van Workspace-klanten

google chrome 105

Google heeft nieuwe beveiligings- en productiviteitsfuncties toegevoegd aan Chrome Enterprise, de zakelijke versie van zijn webbrowser.

Chrome Enterprise krijgt een grote update van Google. Een van de belangrijkste nieuwe functies is de introductie van zogeheten Device Trust Connectors. Deze connectors bieden integraties met Okta, Ping en Cisco Duo, diensten die bedrijven gebruiken voor het beheren van inlogverzoeken. Met deze integraties kunnen organisaties eenvoudiger contextbewuste toegang implementeren.

Dit houdt in dat het inlogproces wordt aangepast op basis van apparaatdata. Werknemers die bijvoorbeeld inloggen vanaf een onbekend apparaat, kunnen verplicht worden om extra verificatie, zoals tweefactorauthenticatie via een YubiKey, te gebruiken. Bij bekende apparaten kunnen minder strenge inlogprocedures volstaan.

De Device Trust Connectors zorgen ervoor dat Chrome Enterprise de benodigde apparaatgegevens kan verzamelen om deze contextbewuste toegang mogelijk te maken. Volgens Google vermindert dit de hoeveelheid handmatig werk voor IT-beheerders.

Persoonlijk apparaten beheren

Op het gebied van productiviteit heeft Google enkele verbeteringen doorgevoerd. Een vernieuwd inlogmenu geeft werknemers meer informatie over welke data hun organisatie via Chrome Enterprise kan inzien. Daarnaast maakt een nieuwe tool het makkelijker om gegevens zoals bladwijzers en instellingen van een persoonlijk naar een werkprofiel over te zetten. De interface voor nieuwe tabbladen krijgt ook een update, met een integratie van Google Calendar. Hierdoor kunnen gebruikers hun agenda inzien zonder de applicatie handmatig te openen.

Daarnaast introduceert Google nieuwe functies in Chrome voor organisaties waar medewerkers persoonlijke apparaten gebruiken. Werknemers kunnen zowel hun persoonlijke als werkprofielen in Chrome Enterprise beheren. Met de nieuwe controlefuncties kunnen bedrijven hun beveiligingsbeleid toepassen op werkprofielen, zonder invloed te hebben op de persoonlijke profielen van de gebruikers.

IT-beheerders krijgen ook toegang tot een nieuw cloudgebaseerd dashboard volgens SiliconAngle. Dit dashboard geeft inzicht in de werkprofielen die ze beheren, waaronder details zoals de geïnstalleerde browserextensies en de gebruikte browserversie. Zo kunnen ze beter toezicht houden op de beveiliging van de werkprofielen.

Google werkt verder aan toekomstige functies, zoals het synchroniseren van tabgroepen tussen verschillende apparaten en het voorstellen van eerder geopende tabs.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.