Millenials en Gen Z nemen cybersecuritybeleid niet serieus

Updates uitstellen, wachtwoorden hergebruiken

Millenials en Gen Z vormen volgens een onderzoek van EY een gevaar voor de cybersecurity van je bedrijf. Deze werknemers lappen het beleid namelijk meermaals aan hun laars.

Oudere werknemers blijken volgens een recente studie van EY een betere cyberhygiëne te hebben dan hun jongere collega’s. Een opvallende conclusie aangezien Millenials en Gen Z net zijn opgegroeid in het digitale tijdperk en dus cyberbeveiliging, bij wijze van, met de paplepel ingegoten kregen.

Drie problemen

Volgens de studie stellen Gen Z (58 procent) en Millenials (42 procent) updates vaker uit dan hun Gen X-collega’s (31 procent) en werknemers uit de babyboomgeneratie (vijftien procent). Webbrowsercookies worden ook gretiger geaccepteerd door Gen Z (48 procent) en Millenials (43 procent). Bij Gen Y accepteert 31 procent de cookies en de babyboomers worden liever niet online gevolgd, slechts achttien procent accepteert alles.

Wachtwoordhergebruik is tot slot populairder bij de jongere generaties. Ongeveer een derde van Gen Z en Millenials maakt zich hieraan schuldig, bij Gen X zakt dit naar 22 procent en bij babyboomers geeft opnieuw vijftien procent dit toe. Wachtwoordhergebruik geeft hackers de kans om op meerdere profielen van deze werknemer tegelijk in te loggen nadat het wachtwoord succesvol werd achterhaalt. Daarom is het slim om steeds een nieuw lang wachtwoord te kiezen.  

lees ook

Zo kies je het perfecte wachtwoord

Thuis wel toegepast

Het probleem komt niet vanuit een onwetendheid. Volgens de studie weet 83 procent van alle werknemers goed hoe het cyberbeveiligingsbeleid in elkaar zit. Op persoonlijke toestellen passen jongere generaties dat beleid bovendien goed toe. Het is pas op het werktoestel dat plots wachtwoorden worden hergebruikt en updates worden genegeerd. 48 procent van Gen Z en ongeveer veertig procent van de Millenials geeft dat toch toe.

“Organisaties moeten dringend hun beveiligingsstrategie herstructureren zodat menselijk gedrag centraal staat”, zegt Tapan Shah, Consulting Cybersecurity Leader voor Amerika bij EY. Hij is aan het woord omdat het onderzoek de situatie onderzocht bij 1.000 Amerikaanse werknemers. De deelnemers waren allemaal in het bezit van een werklaptop.

Bij de volgende cybertraining enkel jonge werknemers laten deelnemen, lijkt ons gezien de cijfers toch ook geen goed idee. Tel bij elkaar op dat zowat zes Gen Z-werknemers, vier Millenials, drie Gen X-collega’s en anderhalve babyboomer een update uitstelt en je ziet pas hoeveel werknemers het cybersecuritybeleid niet serieus nemen. “Dit onderzoek zou een wake-up call moeten zijn voor beveiligingsleiders, CEO’s en managers, omdat de overgrote meerderheid van cyberincidenten te herleiden valt tot één persoon”, voegt Shah toe.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home