EU verstrengt regels rond gepersonaliseerde advertenties voor Meta

advertentie

De Europese Unie legt Meta strengere regels op om gebruikers gepersonaliseerde advertenties te tonen. Door de nieuwe regelgeving is uitdrukkelijke toestemming noodzakelijk.

Een persoon betrokken bij de wetgeving meldt aan Reuters dat de Europese Unie bezig is om de wetgeving rond gepersonaliseerde advertenties voor Meta te herzien. De wetgeving zou voorkomen dat gebruikers nog advertenties zien op basis van hun activiteiten op de socialemediaplatformen in het bezit van Meta. Het is nog niet officieel uitgesproken dat de EU strengere advertentievoorwaarden oplegt.

Meta is het moederbedrijf achter socialemediaplatformen Facebook en Instagram. WhatsApp heeft het ook in handen, maar daar is reclame voorlopig niet aan de orde. Er wordt wel bekeken hoe een verdienmodel in het communicatieplatform geïntegreerd kan worden.

lees ook

WhatsApp werkt aan Gouden Gids voor bedrijven

Wat momenteel wel gebeurt is het vertonen van gepersonaliseerde reclame op basis van de Instagram reels die een gebruikers bekijkt. Bij Facebook-gebruikers tonen de advertenties dan weer wat de gebruiker interessant kan vinden op basis van de bekeken profielen.

Financiële gevolgen

Voor Meta zou de strengere wetgeving voornamelijk een financiële tegenslag inhouden. Het techbedrijf toonde in het laatste kwartaal al teleurstellende omzetcijfers, waardoor de aandelen van het bedrijf een klap kregen.

Het verdienmodel is voor een groot deel afhankelijk van advertentie-inkomsten, wat geen goeds voorspeld voor de toekomstige omzetcijfers als de EU besluit de wetgeving in te voeren. Welke gevolgen dergelijke maatregelen hebben op de omzetcijfers van het bedrijf, werd al duidelijk toen Apple een antitracking-functie uitbracht in iOS 14.5.

Besparingen drongen zich aan, waardoor 11.000 werknemers van het bedrijf hun baan verloren zagen gaan. Het ging om de grootste ontslagronde van het moment in de tech-industrie.  

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.