Enorme winstdaling voor socialemediakanalen door antitracking-functie op iOS 14.5

App Tracking Transparancy

De aangepast privacy-instellingen op iOS 14.5 hebben de inkomsten van verschillende socialemediakanalen drastisch laten zakken. In totaal zou het om 9,85 miljard dollar gaan die Facebook, Snapchat, Twitter en YouTube misliepen.

Apple paste op het besturingssysteem iOS 14.5 de privacy-instellingen voor iPhones aan. Meer specifiek werd App Tracking Transparency geïntroduceerd. Dat kader legt bedrijven die gegevens verzamelen en delen met andere bedrijven een aantal regels op. Onder meer socialemediakanalen moeten hierdoor expliciet de toestemming krijgen van Apple-gebruikers om hun gegevens bij te houden.

lees ook

Apple iOS 14.5 is er met App Tracking Transparency-privacyfunctie

Niet iedereen gelukkig

Nu de regels al even actief zijn, blijkt dat veel Apple-gebruikers hun gegevens niet willen delen. De gebruikers krijgen opnieuw een stukje zeggenschap in de digitale wereld en daar blijken zij dus heel gelukkig mee te zijn.

Socialemediakanalen zijn dan weer minder te spreken over de beslissing van veel iPhone-houders. Voor de platformen is het niet meer mogelijk om gepersonaliseerde reclame te tonen. Dat gebeurt normaal door persoonlijke gegevens, het applicatiegebruik en de toestelinformatie te combineren die het platform zelf verzamelt of verkrijgt door derden.

De cijfers

Volgens een nieuwe studie van technologiespecialist Lotame hebben Facebook, Snapchat, Twitter en YouTube hun winst uit advertenties zien dalen met 12 procent door de nieuwe regels. De studie werd gepubliceerd in the Financial Times en er wordt geschat dat het daarbij om 9,85 miljard dollar gaat.

Volgens de studie is die daling te wijten aan gebruikers die minder spenderen aan onlineaankopen op socialemediaplatformen. Gebruikers geven dat geld wel nog steeds online uit, maar op andere platformen zoals dat van Apple.

Reacties van Snapchat en Facebook

Snapchat noteerde een daling van de aandelen met 22 procent na het publiceren van tegenvallende resultaten in het derde kwartaal. De CEO, Evan Spiegel, wees hiervoor het aangepaste beleid van Apple aan als grote boosdoener. Volgens hem hadden de regels meer invloed dan eerst werd gedacht.

Facebook daarentegen probeerde dan weer in te spelen op de emoties van iPhone-gebruikers op het moment dat zij de keuze kregen om hun gegevens niet langer te delen. Gebruikers kregen op Facebook en Instagram de mededeling dat zij de platformen gratis kunnen houden door gegevens te delen.

Hoewel die boodschap geen heel grote impact bleek te hebben, gaan we ervan uit dat Facebook onder het nieuwe Meta genoeg nieuwe wegen zal vinden om winst uit te halen.   

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home