Proximus telt 397.000 actieve fiberlijnen na groeijaar 2023

proximus edpnet

De glasvezel-investeringen van Proximus werpen hun vruchten af. Het laatste kwartaal van 2023 zag Proximus een grote influx van fiberklanten. Toch daalde de omzet van de Business-tak op jaarbasis.

Proximus kan aan het einde van 2023 379.000 actieve glasvezellijnen voorleggen, zowel voor de residentiële als de zakelijke klanten. 44.000 van die connecties werden in het vierde kwartaal geactiveerd. Intussen zijn er 1,748 miljoen woningen en bedrijven aansluitbaar op het glasvezelnetwerk van Proximus.

Vooral (maar niet altijd) omzetgroei

Die stijgende cijfers zijn representatief voor het traject van Proximus. De omzet van de telecomprovider steeg in Q4 2023 met 3,5 procent tot 1,196 miljoen euro. Die winst wordt echter vooral gedreven door de residentiële activiteiten van Proximus. Die afdeling groeide met 8,3 procent. De Business-divisie zag zijn omzet jaar tegenover jaar dalen met 0,5 procent. Proximus wijst daarvoor vooral naar producten met een lage marge. De Wholesale-tak kromp met 8,3 procent, vooral omdat de omzet van interconnecties met lage marge sterk achteruitging. Diensten groeiden wel.

2023 was het eerste jaar van de Bold2025-strategie van Proximus. Die kondigde de provider vorig jaar aan.  Bold2025 bevat enkele concrete doelstellingen, zoals de uitrol van gigabit-connectiviteit tegen heel België. In 2025 moet de helft van de Belgische huishoudens bijvoorbeeld aansluitbaar zijn op glasvezel. Die groei die Proximus dit jaar voorlegt, houdt de provider op schema.

Beste producten?

Proximus vindt van zichzelf dat het vandaag de beste mobiele en vaste producten op de markt heeft. Dat is interessant, aangezien Orange zich in januari ook al tot Belgische connectiviteitskampioen uitriep. Het hangt er maar vanaf hoe je het bekijkt. Proximus heeft een heel sterk mobiel netwerk en biedt aan aansluitbare glasvezelklanten inderdaad een moeilijk te evenaren verbinding aan. Daar staat tegenover dat het gros van de Proximus-klanten nog van een antieke VDSL-koperlijn gebruik maakt, die met moeite de helft van de snelheid kan bieden van het kabelnetwerk van Telenet (en Orange). Proximus wil tegen 2025 om begrijpelijke redenen 45 procent minder klanten op die verouderde lijnen zien.

Over het algemeen geeft Proximus aan dat het zijn financiële doelstellingen voor het afgelopen jaar heeft overtroffen, ondanks de uitdagende macro-economische context. Hier en daar dalen enkele omzetparameters, maar die worden op andere plekken ruimschoots gecompenseerd. De niet aflatende uitrol van glasvezel vertaalt zich bovendien in fors meer abonnementen.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.