Proximus stelt Bold 2025 voor: fiber kampioen met plannen voor slicing en kwantum-encryptie

Proximus Ada

Proximus stelt zijn nieuwe bedrijfsstrategie voor de komende drie jaar voor. Glasvezel speelt daarbij weer een belangrijke rol. Verder zal de telecomprovider ook besparen met het oog op de inflatie, waarvan de impact dit jaar zou pieken.

Proximus stelt zijn plannen en financiële ambities voor de komende drie jaar voor onder de naam Bold2025. De strategie volgt #inspire2022 op. Onder die noemer startte Proximus de versnelde uitrol van fiber en realiseerden BICS en Telesign groei in de internationale markt.

Bold2025 is gebaseerd op verschillende pijlers, waarvan sommige eerder pluizig en weinigzeggend zijn. Denk aan de plannen om “een motiverende werkcultuur met stimulerende werkmethodes te bevorderen.” Proximus verduidelijkt dat het “de #thinkpossible-cultuur wil versterken met behulp van agile werkmethodes om de klantgerichtheid op te drijven en de time-to-market te verkorten.”

Gigabit overal

Iets concreter is het plan om het beste gigabit-netwerk van België uit te rollen. Daarvoor kijkt Proximus zowel naar vaste connecties als zijn mobiele netwerk. Tegen 2025 moet de helft van de Belgische huishoudens aansluitbaar zijn op glasvezel. In 2032 moet dat 95 procent zijn. De aansluitbaarheid van bedrijven volgt die strategie min of meer. De commercialisering van fiber moet verder een positieve impact hebben op de groei van Proximus. Tegen 2025 moeten één miljoen beschikbare glasvezellijnen ook daadwerkelijk geactiveerd zijn door actieve klanten.

Proximus positioneert zich vandaag al als leider in netwerkkwaliteit en geeft aan dat twintig procent van de klanten (1,3 miljoen huishoudens) al tot 10 Gbps aan bandbreedte kunnen afnemen via een bekabelde verbinding. Het klopt dat concurrent Telenet die hoge snelheid niet kan bieden, maar Proximus vermeldt er niet bij dat wie geen glasvezel heeft, op een antieke DSL-verbinding terecht komt terwijl het kabelnetwerk van de concurrentie een gigabit kan bieden aan alle klanten.

Proximus wil tegen 2025 45 procent minder klanten op die verouderde koperlijnen zien, ten voordele van fiber. Het zou intussen ongeveer zes maanden duren voordat de helft van de klanten van Proximus naar glasvezel migreert wanneer die technologie beschikbaar is boven DSL.

Kwantum en slicing

De plannen voor glasvezel zijn wel concreet. Zo gaat Proximus kwantum-encryptie uitrollen over zijn glasvezelnetwerk. Die technologie maakt gebruik van qubits om verbindingen via grotendeels bestaande technologie te versleutelen op een toekomstbestendige manier.

Lees ook

Videochats versleuteld met qubits: kwantum-internet is realiteit

Het is ook de bedoeling om het netwerk in verschillende virtuele slices met bijhorende quality of service-garanties te splitsen. Proximus gaat digital twin-technologie gebruiken om zijn netwerk te beheren. Realtime-monitoring moet pannes voorkomen.

Op lange termijn wil de telecomprovider 70 procent van het glasvezelnetwerk in België in eigen handen krijgen. Dat betekent dat Proximus infrastructuur van zijn joint ventures zal terugkopen. In Vlaanderen heeft de provider de optie om tien procent extra aandeel in Fiberklaar te nemen.

Andere plannen

In het kader van Bold2025 wil Proximus verder de uitrol van 5G voltooien. Wanneer de strategie in 2025 is afgewerkt, moet het 5G-netwerk helemaal zijn uitgerold. Tegen 2024 wordt 3G uitgefaseerd.

Op zich omvat Bold2025 weinig nieuws. Proximus geeft nog aan dat het tegen 2040 een net zero CO2-uitstoot wil bereiken en hoopt in 2030 “echt circulair” te zijn. Om dat te bereiken zal de provider inzetten op refurbishing van telefoons en actiever communiceren rond recyclage-mogelijkheden.

lees ook

Eurofiber: Belgische glasvezelkampioen voor de hype

Proximus verwacht verder dat de inflatie het komende jaar zal pieken. Om de impact daarvan te mitigeren, wordt er gesnoeid in investeringen in zaken die niet tot de kernstrategie behoren. Ook zal het dividend voor 2024 en 2025 halveren van 1,2 euro per aandeel naar 60 cent: een al bij al drastische maatregel.

De telecomprovider gaat verder zijn zakelijke aanbod uitbouwen en denkt dat low-code voor een snellere ontwikkeling aan een lagere kost zal zorgen. Bovendien zorgt de omarming van low-code voor een eenvoudigere integratie van de diensten van derden.

Groei

Bold2025 moet over de hele lijn groei verzorgen voor de komende drie jaar. Naar dienstverlening toe vinden we vooral de glasvezelplannen interessant, zeker omdat Proximus verder wil gaan dan alleen de uitrol ervan. Netwerkslicing maar ook kwantum-encryptie kunnen krachtige en moderne capaciteiten beschikbaar maken voor heel wat gezinnen en bedrijven.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home