TeamViewer laat bedrijven tijdelijk toe om gratis licentie te gebruiken

TeamViewer

TeamViewer, de tool voor ondersteuning op afstand, gaat tijdelijk stoppen met het controleren van commerciële verbindingen voor zijn gratis versie. De reden hiervoor is dat steeds meer mensen vanuit huis zijn gaan werken. TeamViewer wil deze bedrijven tegemoetkomen tijdens de wereldwijde coronacrisis.

TeamViewer is een handige tool waarmee gebruikers de controle kunnen overnemen op een apparaat op afstand om ondersteuning te leveren of werken op afstand mogelijk te maken. De TeamViewer-software is geïnstalleerd op 2 miljard apparaten en kan 45 miljoen apparaten tegelijkertijd met elkaar verbinden. 

Wie TeamViewer wil gebruiken heeft verschillende opties. Er is de single-user bedrijfslicentie voor 31,90 euro per maand, multi-user licentie voor 57,90 euro per maand en de team-licentie voor 124,90 euro per maand. Omdat deze prijzen voor veel mensen wat aan de hoge kant zijn, is de software gratis voor persoonlijk gebruik. 

Commercieel gebruik gedetecteerd

TeamViewer wil voorkomen dat commerciële gebruikers de gratis licentie gaan gebruiken. Daarom houdt het bedrijf streng in de gaten of gebruikers ongewoon of verdacht gedrag vertonen. Zodra TeamViewer een gebruiker verdenkt van commercieel gebruik, wordt het gebruik van de software geblokkeerd totdat de persoon een betaald abonnement afsluit. 

In de laatste weken zijn steeds meer mensen vanuit huis gaan werken en hiervoor gebruik gaan maken van TeamViewer. Als gevolg kregen veel gebruikers de laatste weken een melding te zien dat er commercieel gebruik gedecteerd was. Het kostte voor deze gebruikers vervolgens dagen om TeamViewer weer aan de gang te krijgen.

Tegemoetkomen van gebruikers

Daarom heeft het bedrijf volgens The Register besloten om tijdelijk te stoppen met het uitvoeren van commerciële checks voor persoonlijke licenties. “We zijn enkele weken geleden gestopt met het checken van verbindingen voor commercieel gebruik in regio’s die zwaar getroffen zijn, zoals China en Italië. Dit gaan we nu ook voor andere getroffen landen doorvoeren.” Bestaande zakelijke klanten betalen nog altijd de volle prijs voor het gebruik van TeamViewer.

Nu wereldwijd steeds meer mensen vanuit huis gaan werken en bedrijven probleemloos gebruik kunnen maken van de gratis versie, zal TeamViewer de komende tijd ongetwijfeld een piek in het aantal gebruikers zien. Het kan daardoor lastig zijn voor TeamViewer om hoge prestaties te blijven leveren. TeamViewer zelf verklaart: “We willen er eerst voor zorgen dat onze infrastructuur genoeg is opgeschaald om bij te kunnen benen met de verhoogde vraag. Daarna kunnen we pas veel meer gratis verbindingen tegelijkertijd gaan toestaan.”

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home