HMD kondigt de Pulse, Pulse+ en Pulse Pro. Het zijn de eerste smartphones die het Finse bedrijf onder de eigen merknaam uitbrengt, zonder Nokia.
HDM gaat sinds 2016 door het leven als de ‘maker van Nokia-telefoons’ (al wil het zelf liever Human Global Devices genoemd worden), maar het bedrijf wil nu van die reputatie af. In lijn met de geruchten die al een tijdje lopen, kondigt het bedrijf drie nieuwe smartphones aan die niet de naam van het iconische merk dragen. HMD lanceert de Pulse, Pulse+ en Pulse Pro volledig onder de eigen naam.
lees ook
Nokia G42 review: smartphone in een purperen doe-het-zelf-jasje
Pulse Pro, Pulse+ en Pulse
De aankondiging is eerder schaars met specificaties, maar HMD lijkt vast te houden aan zijn beproefde recept van betaalbare en betrouwbare toestellen, zonder al te veel franjes. Het ‘topmodel’ Pulse Pro kost amper 180 euro. Voor die prijs krijg je een 50 MP-camera aan de achterkant, maar ook aan de voorkant. De frontcamera beschikt ook over een functie waarmee je handsfree foto’s kan maken.
De Pulse+ en Pulse zijn met een instapprijs van 160 euro en 140 euro nog goedkoper. Beide modellen beschikken over 4 GB werkgeheugen en tot 128 GB opslag. De Pulse+ heeft eveneens een 50 MP-camera aan de achterkant, de Pulse moet het met een 13 MP-camera stellen.
In elks van de drie toestellen zit een 5000 mAh waarvan HMD beweert dat die tot 59 uur kan meegaan. De batterij opladen zal wel bijna evenveel tijd in beslag nemen. De Pulse Pro krijgt nog een 20 W lader, de Pulse+ en Pulse een 10 W lader.
HMD zet ook de repareerbaarheid van de telefoons in de verf. Het scherm, de laadpoort en de batterij zullen eenvoudig te vervangen zijn voor wie stabiele handen heeft. HMD neemt het recht op reparatie in ieder geval niet licht op. Het instapmodel is vanaf nu verkrijgbaar, de Pulse+ en Pulse Pro vanaf 2 mei.
Zonder Nokia
We zijn benieuwd of HDM het ook kan zonder Nokia. De drie toestellen bieden in ieder geval een interessant alternatief voor smartphonegebruikers die genoeg hebben aan basisfunctionaliteiten. Uit een rondvraag door ITdaily bij lezers blijkt dat vijftien procent niet meer dan 200 euro wil besteden aan een nieuwe smartphone.
Wie met nostalgie terugdenkt aan de Nokia-telefoons, hoeft niet te vrezen dat HMD de iconische merknaam wil laten verdwijnen. Het Finse bedrijf liet eerder al verstaan dat de toestellen die het onder eigen naam uitbrengt, zullen bestaan naast de Nokia-telefoons. HMD nam in 2014 de merknaam over van Microsoft en beschikt over het exclusieve gebruiksrecht.