SUSE steekt een stok tussen de wielen van Red Hat met eigen versie van Enterprise Linux

Of eerder een vork

Red Hat

Als reactie op het uit opensource halen van de Red Hat Enterprise Linux, bouwt SUSE een hard fork van de distributie om het zonder beperkingen aan te blijven bieden.

SUSE kondigt een investering van meer dan tien miljoen dollar aan. Dat geld gaat het bekende Europese opensourceplatform gebruiken om een hard fork te ontwikkelen van Red Hat Linux Distributie. Deze term houdt in dat ontwikkelaars publiek beschikbare code van een softwarepakket kopiëren en dit onafhankelijk verder doorontwikkelen.

Met deze actie wil SUSE verzekeren dat Red Hat Enterprise Linux voor iedereen beschikbaar blijft zonder enige restricties. CEO Dirk-Peter Van Leeuwen verduidelijkt: “Deze investering zal de stroom van innovatie voor de komende jaren in stand houden en zorgt ervoor dat zowel klanten als de gemeenschap niet worden onderworpen aan vendor lock-in en zowel morgen als vandaag een echte keuze hebben.”

Boemerang

Die uitspraak mag als een sneer aan het adres van Red Hat worden beschouwd. De bom ontplofte twee weken geleden toen Red Hat besliste om de broncode van Enterprise Linux exclusief via CentOS Stream aan te bieden, waardoor die niet meer als opensource beschikbaar was. Die beslissing wordt op veel kritiek onthaald omdat Red Hat met deze beslissing zijn eigen principes verloochent, klinkt het. Onder meer Oracle haalde, lichtjes ironisch, al fors uit naar Red Hat.

lees ook

Legt Europa een bom onder het voorbestaan van opensourcesoftware?

De boemerang lijkt nu stilaan op het gezicht van Red Hat af te stevenen. Meerdere kleinere spelers zoals AlmaLinux en Rocky Linux hebben al kopieën ontwikkeld. Met SUSE komt daar een zeer invloedrijke tegenstander bij. Rocky Linux sluit zich ook aan bij het project van SUSE.

Red Hat kan het zelf allemaal nog goed relativeren. “Elke fork van Enterprise Linux is een bewijs van het feit dat we de geest van open source volgen en dat de broncode vrij beschikbaar blijft voor iedereen die het wil”, zegt het bedrijf aan TechCrunch. Een schoolvoorbeeld van hoe je negatieve publiciteit kan ombuigen naar een positief verhaal.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home