De Japanse topbedrijven Honda en Mitshubishi testen samen de haalbaarheid om datacenters aan te drijven met gerecycleerde brandstofcellen uit elektrische voertuigen. Ze gebruiken daarvoor waterstof dat als bijproduct van een industrieel proces wordt geproduceerd. De bedrijven starten in maart met het tweejarig project in Shuhan City.
Het doel is uiteraard om de ecologische voetafdruk van energieverslindende datacenters te verkleinen door hun CO2-uitstoot aan te pakken. In de testfase zal een stationaire brandstofcentrale van Honda een gedistribueerd datacenter van Mitsubishi aandrijven. Honda gebruikt voor de ontwikkeling van die centrale gerecycleerde brandstofcellen uit elektrische voertuigen, weet The Register. Een derde Japans bedrijf, Tokuyama Corporation, staat in voor de levering van waterstof voor de brandstofcentrale. Die waterstof ontgint het als bijproduct van de zoutwaterelektrolyse-activiteiten.
Kosten verlagen
De Japanse organisatie New Energy and Industrial Technology Development (NEDO) stelde het project voor dat als doel heeft om na te denken over manieren om kosten voor organisaties te verlagen. Het installeren en exploiteren van stationaire brandstofcelsystemen moet uiteindelijk bijdragen aan het koolstofvrij maken van de elektriciteitsvoorziening. Aangezien het niet geweten is welk datacenter van Mitsubishi in de test is opgenomen, is het ook niet duidelijk hoeveel stroom de gerecycleerde brandstofcelcentrale moet kunnen leveren.
De keuze voor waterstof is niet nieuw en dus ook geen verrassing. De brandstof wordt al langer gezien als een manier om transport en energievoorziening groener te maken. In het geval van datacenters kan dat zowel als back-up in plaats van dieselgeneratoren of als primaire stroombron zelf. Het Nederlandse datacenterbedrijf NorthC claimde in 2022 de eerste te zijn die een waterstof aangedreven brandstofcelmodule inzette voor back-upstroomgeneratoren.
Variaties in ‘schone waterstof’
Waterstof is een schone brandstof omdat het alleen water als bijproduct produceert wanneer het in een brandstofcel wordt verbruikt. Het probleem is alleen hoe die waterstof zelf wordt gemaakt. De meeste waterstof wordt momenteel gewonnen uit methaangas, via een energie-intensief proces. Vaak zijn fossiele brandstoffen de drijvende kracht achter het proces. Wellicht is dat ook de manier waarop Tokuyama waterstof produceert, als bijproduct van de zoutwaterelektrolyse. Om van groene, of andere kleurvariaties te spreken, moet waterstof zijn gemaakt met hernieuwbare energie zoals wind- of zonne-energie of andere propere bronnen.
Het project zal eveneens de mogelijkheid onderzoeken om waterstof in te zetten voor netbalanceringstoepassingen. Daar experimenteert Microsoft ook al mee in haar datacenter in Dublin. Die faciliteit maakt het mogelijk om, indien nodig, energie terug te geven aan het net. Die functie moet eventuele fluctuaties in de stroomvoorziening opvangen als gevolg van mogelijke onbeschikbaarheid van hernieuwbare energiebronnen.