Eviden implementeert ‘Clearing House as a Service’ voor Athumi 

athumi datakluis

Eviden heeft in opdracht van het Vlaamse Datanutsbedrijf Athumi de oplossing ‘Clearing House as a Service’ geïmplementeerd. Dit maakt een primeur in de wereldwijde markt voor data monetization mogelijk. 

Athumi heeft Eviden geselecteerd om de ‘Clearing House as a Service’-oplossing te integreren in zijn dataplatform. Dit systeem biedt vertrouwensbeheer, autorisatie, contractbeheer en vlotte monetisatie van waardestromen. Door financiële transacties te bundelen in één betalings- en factuurschema, kunnen uitstaande debiteringen automatisch worden geïnd en gecontroleerd, wat de operationele efficiëntie en klanttevredenheid moet verhogen. 

De implementatie van deze oplossing, die zes maanden in beslag nam, is de enige in zijn soort op de huidige markt. Het ‘clearing house’ speelt een cruciale rol in de Europese datastrategie door een duurzaam businessmodel te ondersteunen waarin belanghebbenden rendement kunnen ontvangen op hun bijdrage aan de datastroom. 

Project van zes maanden

De grootste uitdaging voor Athumi was om afstemming te vinden binnen de bredere dataruimtegemeenschap en toekomstige specificaties voor ‘clearing houses’ in IDSA- en Gaia-X-standaarden. De door Eviden geïmplementeerde oplossing verdeelt fondsen eerlijk onder de verschillende data- en waardebijdragers en stroomlijnt uitbetalingen, facturatie en incasso’s. Dit zorgt voor een probleemloze ervaring voor alle betrokken partijen. 

lees ook

Baas over eigen data: Vlaamse datakluis komt dichterbij

Olivier Clabots, hoofd Belux bij Eviden, ziet dit als een belangrijke stap in het leveren van waarde aan Athumi’s klanten en het bevorderen van gemeenschappelijke dataruimtes in Europa via het SIMPL-project. 

Björn De Vidts, waarnemend CEO van Athumi, voegt toe dat deze oplossing bedrijven helpt om data bruikbaarder te maken en de Vlaamse data-economie te stimuleren. Athumi ervaart al voordelen zoals vereenvoudiging van het betalingsproces en automatisering van geldstromen. De verwachting is dat dit in de toekomst zal leiden tot hogere klanttevredenheid, verbeterde operationele efficiëntie en nieuwe duurzame inkomstenstromen. 

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home