Geen aprilgrap: vanaf 1 april verdwijnen de blauwe Twittervinkjes bij legacy-accounts die nog niet voor Twitter Blue betalen.
Wie vandaag één van de 420.000 Twitter-gebruikers is met een blauw vinkje dat nog niet Twitter Blue is, mag vanaf 1 april betalen of het label verdwijnt. Vroeger werd zo’n blauw vinkje enkel toegekend aan gebruikers die volgens het sociale mediaplatform meerwaarde toevoegen. Dat vinkje was kosteloos en waardevol voor de gebruiker. Nu wordt het vinkje vooral waardevol voor Twitter.
Met Elon Musk aan het hoofd van Twitter na een riant overnamebedrag van 44 miljard dollar, moet dat geld terugverdiend worden. Het sociale netwerk lanceerde eerder al een speciaal vinkje voor bedrijven en werknemers binnen bedrijven. Daarna werd de Twitter-API betalend gemaakt, met een light-variant voor gratis gebruik.
Tegelijk werd Twitter Blue op de wereld losgelaten, een betalend abonnement dat het befaamde blauwe vinkje zou vervangen. Het ziet er identiek uit, maar in plaats van het te verdienen kan je er nu voor betalen. Het abonnement kost 8 euro per maand of 84 euro per jaar.
Weinig extra voordelen
Wie al een blauw vinkje had voordat Twitter Blue werd aangekondigd, mocht dat houden. Tijdelijk zo blijkt, want vanaf 1 april is het voorbij. Daarna verdwijnen alle ‘oude’ blauwe vinkjes en moet iedereen die het vinkje belangrijk vindt overstappen naar Twitter Blue.
Samen met deze aankondiging meldt Twitter dat het abonnement voortaan wereldwijd beschikbaar is voor alle gebruikers. Naast een blauw vinkje kan je met Twitter Blue ook langere teksten schrijven op Twitter.
Andere voordelen zoals hoger rangschikken in conversaties en het verlagen van het aantal advertenties lijkt nog niet te werken volgens The Verge ondanks dat Twitter dat claimt.