De Europese Commissie duidt X niet aan als poortwachter. Het socialmediabedrijf ontsnapt daarmee aan de strengste verplichtingen onder de DMA-wetgeving.
X zal dan toch niet als een poortwachter gezien worden onder de DMA. De Europese Commissie voerde sinds mei een onderzoek naar de impact die het voormalige Twitter als socialmediaplatform uitvoert. Voor X betekent deze beslissing dat het aan strengere regelgeving ontsnapt.
“De Commissie is tot de conclusie gekomen dat X met betrekking tot haar online sociale netwerkdienst inderdaad niet als poortwachter kan worden aangemerkt, aangezien uit het onderzoek is gebleken dat X voor zakelijke gebruikers geen belangrijke toegangspoort is om eindgebruikers te bereiken”, schrijft de Commissie in een persbericht.
Goed nieuws voor Elon Musk, die al niet zo hoog oploopt met de Europese wetgeving. X dreigde onder het poortwachter-statuut te vallen omdat het 45 miljoen actieve gebruikers telt in de Europese Unie. Na het onderzoek concludeerde de Commissie dat de impact van X op de interne markt ‘niet significant genoeg is’ om het bedrijf als poortwachter aan te duiden.
Advertenties
X lijkt in dit onderzoek gered te zijn door zijn abominabele advertentie-inkomsten. Sinds Elon Musk de fakkel overnam bij het bedrijf, trokken vele bedrijven de advertentieportefeuille dicht op X, uit protest over hoe Musk met het platform omspringt. Musk wist te Commissie ook te overtuigen met het argument dat hij enkel first-party advertenties aanbiedt en hierdoor geen gebruikersgegevens verzamelt zoals Google en Meta dat doen.
Voor nu ontsnapt X, maar het bedrijf blijft op de radar van de Europese Unie staan. Als adverteerders ooit zouden terugkeren naar het platform, kan dat de conclusie van het onderzoek alsnog beïnvloeden. Het bedrijf staat ook onder verhoogd toezicht in het kader van de DSA-wetgeving en de daarbij gepaarde verplichtingen.
Een select clubje techreuzen zijn door de Europese Unie aangeduid als poortwachter onder de DMA-wetgeving. Het gaat om onder andere Apple, Meta, Microsoft, Alphabet (Google), Amazon en ByteDance (TikTok).