Salesforce wil NFT-hype omarmen met nieuwe clouddienst

Salesforce is van plan een clouddienst te lanceren voor NFT’s. Dat kondigt het bedrijf nog niet officieel aan, maar zou al wel intern besproken zijn.

Salesforce gaat een NFT Cloud lanceren. Dat weet CNBC op gezag van anonieme bronnen. Co-CEO’s Bret Taylor en Marc Benioff zouden op een online privé-event over de NFT-strategie van Salesforce gesproken hebben.

De NFT Cloud moet mensen de mogelijkheid geven om digitale content te maken en op een NFT-marktplaats te verhandelen. Op termijn overweegt Salesforce om de cloud in zijn eigen ecosysteem te integreren en ook de koop en verkoop van NFT’s te beheren, zodat een externe marktplaats overbodig wordt. Een verdere concrete invulling van de plannen ontbreekt momenteel.

NF-wat?

NFT staat voor Non Fungible Token. Ze zijn de meest recente toevoeging aan de crypto-hype. NFT’s zijn unieke tokens waarmee artiesten het eigendom van digitale kunst aan een koper kunnen toekennen. Die kan de dingen vervolgens verder verhandelen. Wie een NFT van een kunstobject koopt, hoopt doorgaans dat het token snel in waarde zal stijgen.

Langs de ene kant is het niet verrassend dat Salesforce NFT’s wil omarmen. Benioff en zijn vrouw zijn eigenaar van Time Magazine en zetten daarmee al in op de tokens. Aangezien ze in de dingen geloven, is het logisch dat ook Salesforce de opdracht krijgt om een rol te spelen.

Waardeloos, maar veel geld waard

Langs de andere kant zijn NFT’s rare beestjes. De tokens zijn in realiteit waardeloos. Koop je een NFT van een digitale afbeelding van een kunstenaar, dan ben je daarna eigenaar van die NFT en niets meer. Volgens fans geeft de NFT aan dat jij de eigenaar van een specifieke prent bent. In de praktijk komt eigendom van een NFT met geen enkel officieel recht. Iedereen kan de prent die je kocht nog steeds downloaden en kopiëren en de artiest behoudt het auteursrecht. De koper van de NFT verwerft eigenlijk enkel het recht om te stoefen met het feit dat hij of zij de rechtmatige eigenaar is tegenover andere mensen die waarde toedichten aan NFT’s.

Ondanks die beperking van NFT’s , doet de markt het goed. Er is momenteel een geweldige hype en mensen kopen NFT’s van vanalles en nog wat. Je kan bijvoorbeeld een NFT van een kleur kopen, prentjes van dertien in een dozijn speciaal gemaakt om via NFT’s winst of te maken, of zelfs goals van Club Brugge. Het gebrek aan praktisch nut houdt mensen niet tegen om er hun geld aan te geven. In 2021 was de NFT-markt 40 miljard waard en volgens Bloomberg zal die marktwaarde aan gemiddeld 185 procent per jaar blijven klimmen tot 2026.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home