Hoge cloudkosten zorgen voor meer omzet

Geld uitgeven om geld te verdienen? Dat gaat alleszins op voor Google, Microsoft en AWS. Hun investering in datacenters en andere kapitaaluitgaven zorgen namelijk voor een significante groei in omzet.

Het succes op het vlak van de publieke cloud is niet te stuiten voor Google, Microsoft en AWS. De drie grote cloudaanbieders spendeerden onder andere veel geld in het opzetten van datacenters, wat voor een stijging qua omzet zorgt. Oracle daarentegen investeerde net wat minder middelen, maar blijft helaas achterop hinken.

De cijfers

Charles Fitzgerald, managing director van Platformonomics, rekende het voor ons uit. De kapitaaluitgaven van de drie aanbieders rijzen over het algemeen de pan uit, en niet enkel op IaaS- en SaaS-vlak. Microsoft geeft een groot deel ervan uit aan Azure-datacenters. Amazon’s kapitaaluitgaven zijn gigantisch hoog om de eigen business te ondersteunen en Google geeft veel uit aan YouTube en zijn eigen zoekfunctie.

Bron: Twitter

Andere publieke cloudproviders worden niet meegenomen in de vergelijking, gezien hun uitgaven zelfs niet in de buurt komen van die van bovenstaande aanbieders. Volgens Fitzgerald spendeerde Oracle per jaar evenveel als Amazon op een week qua kapitaaluitgaven in Q4 2020, met 1,85 miljard dollar.

lees ook

Gartner publiceert Magic Quadrant rapport over publieke cloudproviders

Cumulatieve uitgaven

Kijken we naar de cumulatieve uitgaven door de jaren heen, wordt het voor de kleine aanbieders moeilijk om in het vaarwater van de grootste drie terecht te komen. Hoewel in de grafieken niet enkel clouduitgaven worden weergegeven, blijft er nog steeds een berg geld over wanneer je het verschil opmaakt. Veel uitgaven vloeien namelijk naar datacenters.

cumulatieve-capex-cloud
Bron: Platformonomics

Eeuwigdurend geschenk

Of er een oorzakelijk verband is tussen de twee is misschien wat voorbarig, maar een relatie tussen kapitaaluitgaven en inkomsten is zeker aanwezig. AWS, met het grootste marktaandeel, groeide in het laatste kwartaal namelijk tien procent sneller dan vorig jaar.

lees ook

3 bedrijven controleren 61% van ’s werelds cloudinfrastructuur

Gezien schaal belangrijk is in de cloud en kapitaaluitgaven die schaal helpen vergroten, zijn deze kosten een eeuwigdurend geschenk voor providers. Stephen O’Grady, analist bij Redmonk, schreef enkele jaren geleden dat schaalvoordeel meer klanten oplevert, wat op zijn beurt de schaal vergroot, de kosten doet dalen waardoor de prijzen voor de klanten aantrekkelijker worden, en zo opnieuw meer klanten aantrekt.

In de cloud kan je dus enkel meesurfen met de grootste aanbieders wanneer je bereid bent om veel geld uit te geven.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home