AWS vernieuwt partnerschap met Formule 1

De koninginnenklasse van de autosport gebruikt sinds 2018 Amazon Web Services om de AI-initiatieven te ondersteunen.

Wist je dat een Formule 1-bolide liefst 300 sensoren heeft? Die zorgen voor een gigantische hoeveelheid gegevens, meer dan een miljoen datapunten per seconde. Om die data zo snel mogelijk te verwerken, gebruikt de F1 de cloudfuncties van AWS. Sinds het begin van de samenwerking in 2018 zijn de toepassingen voor de data, voornamelijk in functie van de tv-kijker, uit de voegen gebarsten.

Artificiële Intelligentie

Om de gegevens van Max Verstappen, Charles Leclerc en andere Lewis Hamiltons tot in de huiskamer te krijgen, gebruikt de Formule 1 het platform F1 Insights. Het platform haalt de mosterd uit de honderden sensoren in één auto en gebruikt daarvoor op AI-gebaseerde processen. Met het vernieuwde partnerschap wil de F1 het platform nog meer uitbreiden. Zo zal het mogelijk zijn om via Track Dominance te zien op welk parcoursdeel een rijder sneller is dan zijn concurrenten.

AWS en F1 delen een passie voor technologische innovatie en samen bouwen we aan de fanbeleving van de toekomst”, staat in het persbericht van de Formule 1. Sinds de start in 2018 hebben beide partners geïnnoveerd met Machine Learning (ML), wat resulteerde in 20 data-gedreven Insights op live tv. Het gaat onder andere om race strategie, prestaties van auto’s, enzovoort.

De vernieuwde samenwerking moet leiden tot nieuwe, unieke en innovatieve manieren om F1-fans te laten genieten van de races. Ook hier zullen AI, ML en cloud-technologie van strategisch belang zijn. De eerste nieuwigheden zullen al te zien zijn tijdens de race in Abu Dhabi deze maand. Naast het platform Insights willen de partners inzetten op media en data architectuur, nieuwe circuits, uitzendingen, gaming en andere live actie-ervaringen.

Duurzaamheid

Het partnerschap moet volgens beide actoren van duurzaamheid een hoofdfocus maken. De F1 moet tegen 2030 carbonneutraal zijn.  Eén van de acties die F1 en AWS ondernemen is het terugdringen van transporten van goederen en personeel van de ene racebaan naar de andere. Ook STEM-talent krijgt aandacht via AWS Deep Racer en Gameday programma’s. Via die platformen krijgen gebruikers, waaronder studenten, inzichten in de gebruikte technologie en de ML en AI-mogelijkheden.

“AWS helpt bedrijven hun grenzen te verleggen in wat hun gegevens kunnen doen. Voor een datagestuurde sport als F1 is dit partnerschap een logische stap”, zegt Matt Garman, Senior VP bij AWS. “F1 gaat op unieke manier om met de fans. De visie en uitvoering van digitale transformatie is indrukwekkend. Samen willen we blijven innoveren om de data beter te gebruiken.”

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.