Amazon, Microsoft en Google hebben samen 65% van de cloudmarkt in handen

cloud geld

De drie grootste cloudspelers mochten 65 procent van clouduitgaven uit het eerste kwartaal van 2022 ontvangen. Hun aandeel in de cloudmarkt neemt ieder jaar gestaag toe.

Cloudspelers Amazon, Microsoft en Google domineren de cloudmarkt. Dat blijkt uit cijfers van Synergy Research Group. Dat onderzoek berekenden hoeveel werd uitgegeven aan de cloud en onder welke spelers dat bedrag verdeeld werd. Alleen China werd niet meegenomen in de berekeningen, in dat land hebben lokale spelers de markt in handen.   

Gezamenlijk staan de drie spelers sterk in hun schoenen en ontvingen ze 65 procent van de totale geldstromen die in het eerste kwartaal van 2022 aan de cloudmarkt werd uitgegeven. Dat komt overeen met 52,7 miljard dollar.

AWS 33 procent aandeel

De koek van 65 procent wordt overigens niet gelijk verdeeld over de drie grote cloudspelers. 10 procent ging naar Google. Dat bedrijf staat al lange tijd op de derde plaatst van grootste cloudspelers. Desondanks blijft Google Cloud een verlieslatende tak voor het bedrijf.

Microsoft ontving 22 procent van de 52,7 miljard dollar die werd gespendeerd aan de cloud. Uit de kwartaalresultaten die het bedrijf onlangs publiceerde bleek al dat Microsoft niet kan klagen over de verworven omzet uit zijn clouddiensten. Al blijft de cloud van Amazon absoluut de grootste slokop, met een aandeel van 33 procent.

Onderscheiden om te overleven

Kleinere cloudspelers hebben het een pak moeilijker om te overleven volgens de analisten. Zo blijkt het totale aandeel van andere cloudspelers te zijn teruggedrongen naar 36 procent, terwijl dat in 2018 op 48 procent lag.

John Dinsdale, hoofdanalist bij Synergy, vertelt dat kleine cloudspelers moeten focussen op lokale markten of troeven moeten uitspelen waarmee ze zichzelf onderscheiden om te overleven.  

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home